فیض‌الله جلال، استاد دانشگاه کابل و منتقد طالبان، بازداشت شد

مسعوده جلال، همسر فیض‌الله جلال، گفت که نگران سلامت آقای جلال است

فیض‌الله جلال استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه کابل است- عکس از صفحه رسمی دکتر مسعوده جلال

فیض‌الله جلال، استاد دانشگاه کابل و از شخصیت‌های مطرح رسانه‌ای که اخیرا در گفت‌وگوهای رسانه‌ای از عملکرد طالبان انتقاد می‌کرد، بعدازظهر شنبه ۱۸ دی در خانه‌اش در شهر کابل به دست افراد طالبان بازداشت شد.

دکتر مسعوده جلال، استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کابل و همسر فیض‌الله جلال، در صفحه رسمی‌اش در فیسبوک خبر بازداشت فیض‌الله جلال را تایید کرد. مسعوده جلال نوشت: «امروز (شنبه) دکتر فیض‌الله جلال از خانه‌اش توسط نیروهای طالبان دستگیر و به مکان نامعلوم منتقل گردید.»

مسعوده جلال افزود: «پس از بازداشت دکتر جلال، خانواده او از صحت و سلامتی او خبری ندارند و در این زمینه گروه طالبان به صورت رسمی اطلاع و دلیل بازداشت را نگفته‌اند. بدین وسیله، خانواده دکتر جلال ضمن اظهار نگرانی عمیق از صحت [سلامت] استاد جلال، خواهان تامین و بر قراری ارتباط و آزادی او می‌باشند.»

مسعوده جلال، همسرش را فعال حقوق بشر خواند و افزود که او تحقق عدالت را مسئولیت خود می‌داند و در برابر همه دولت‌های گذشته افغانستان، بدون هیچ ملاحظه‌ای، موضع روشن و در دفاع از منافع مردم افغانستان داشته است. خانم جلال تصریح کرد که فیض‌الله جلال به هیچ گروه سیاسی وابسته نیست، اما برای عدالت و حاکمیت قانون تعهد اخلاقی دارد.

طلوع ‌نیوز به نقل از یک منبع در گروه طالبان خبر داد که فیض‌الله جلال را افراد امنیت ملی این گروه بازداشت کرده‌اند. این منبع به طلوع نیوز گفت که فیض‌الله جلال به دلیل اتهام زدن به نهادهای دولتی بازداشت شده است و در اداره استخبارات (امنیت ملی) طالبان زیر بازجویی قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیض‌الله جلال استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه کابل است. او در بیست سال گذشته در برنامه‌های سیاسی رسانه‌ها به عنوان تحلیلگر نیز شرکت داشته است. او از دولت‌های پیشین افغانستان نیز به دلیل فساد اداری و بی‌کفایتی انتقاد می‌کرد.

بازداشت فیض‌الله جلال با انتقاد گسترده‌ای در داخل و خارج از افغانستان مواجه شده است. فعالان سیاسی، کنشگران مدنی، و روزنامه‌نگاران، بازداشت او را تلاش طالبان برای متوقف کردن اعتراض و انتقاد دانسته و از طالبان خواسته‌اند که آقای جلال را فورا آزاد کنند.

پاتریشیا گاسمن، معاون سازمان دیده‌بان حقوق بشر در امور آسیا، در توییتی نوشت: «طالبان هرگز انتقاد یا آزادی بیان را تحمل نکرده‌اند. او [فیض‌الله جلال] باید فورا آزاد شود.»

فوزیه کوفی، عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان و از فعالان شناخته شده سیاسی در افغانستان، در اعتراض به بازداشت آقای جلال نوشت: «رنج و مبارزات مردم بدخشان مملو از زندانی شدن‌ها، حذف فیزیکی و حذف سیاسی بوده است. اما همه این فشارها گواه دو واقعیت است: ترس آن‌هایی که به زیست باهمی [همزیستی] معتقد نیستند، از داعیه اقتدارطلبی بدخشانی‌ها، و فشار بیشتر به معنای مقاومت بیشتر.»

فیض‌الله جلال و همسرش مسعوده جلال، که هر دو از  استادان مطرح دانشگاه کابل‌اند، از ساکنان بدخشان و از قوم تاجیک‌اند. مسعوده جلال استاد دانشکده پزشکی دانشگاه کابل و نخستین زن افغان است که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۰۴، نامزد ریاست‌جمهوری بود. او در دولت نخست حامد کرزی وزیر امور زنان بود، و سپس کارش را در سمت استاد در دانشگاه کابل ادامه داد. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۸ نیز مسعوده جلال معاون تیم انتخاباتی امید و عدالت به رهبری رحمت‌الله نبیل بود.

فیض‌الله جلال در هیچ سمت سیاسی در دولت‌های پیشین افغانستان کار نکرد و همواره از حامد کرزی و اشرف غنی به دلیل فساد گسترده در دولت‌هایشان انتقاد می‌کرد. جلال در ماه نوامبر در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با نعیم وردک، سخن‌گویان طالبان را «گوساله» خطاب کرد. بازتاب گسترده آن گفت‌وگوی تلویزیونی باعث خشم شماری از اعضای طالبان شد. طالبان هنوز دلیل بازداشت آقای جلال را روشن نکرده‌اند، اما به نظر می‌‎رسد او به دستور نعیم وردک یا عضو دیگری از این گروه که آقای جلال از او انتقاد کرده بود، بازداشت شده است.