تلاش نافرجام کانون نویسندگان برای تحویل گرفتن پیکر بکتاش آبتین

تلاش برای انتقال پیکر این شاعر منتقد به بهشت زهرا ادامه دارد

مسئولان بیمارستان ساسان اعلام کرده‌اند پیکر بکتاش آبتین، شاعر و فیلم‌ساز، که صبح امروز در اثر ایست قلبی درگذشت، باید به پزشکی قانونی منتقل شود. این تصمیم با وجود تلاش اعضای هیئت دبیران کانون نویسندگان ایران و نزدیکان این شاعر برای انتقال پیکر وی به بهشت زهرا گرفته شده است.

به گزارش منابع مطلع، در شرایطی که تا کنون بین ۴۰ تا ۵۰ نفر از اعضای کانون نویسندگان ایران و نزدیکان بکتاش آبتین و دیگر شاعران برابر بیمارستان ساسان گرد آمده‌اند، مسئولان بیمارستان ساسان اصرار بر انتقال پیکر بکتاش آبتین به پزشکی قانونی تهران دارند. اما با توجه به احتمال این که دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی ایران بدون اطلاع اعضای کانون و خانواده بکتاش آبتین پیکر او را به جای دیگری انتقال دهند و به خاک بسپارند، تلاش برای انتقال پیکر وی به بهشت زهرا ادامه دارد.

با در نظر گرفتن شرایط پیش‌ آمده، در خصوص چگونگی و زمان خاک‌سپاری این عضو درگذشته کانون نویسندگان ایران هنوز هیچ تصمیمی گرفته نشده است.

بکتاش آبتین روز دوشنبه ۱۵ آذر به دلیل حال نامناسب جسمی و بروز علائم کرونا، پس از چند روز نگهداری در بهداری زندان اوین به بیمارستان طالقانی تهران منتقل شد، و چند روز بعد، پس از پیگیری خانواده او و گرفتن مرخصی استعلاجی، به بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان ساسان تهران منتقل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این زندانی سیاسی و شاعر و فیلم‌ساز که با شکایت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با اتهام‌هایی چون «عضویت در کانون نویسندگان ایران» و «حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های زنجیره‌ای» به ۶ سال زندان محکوم شد، در مهر ۹۹، هم‌زمان با گسترش بحران کرونا در ایران، برای گذراندن دوران حبس خود به زندان اوین برده شد.

چند روز قبل، آبتین به دلیل وخامت حالش در بیمارستان ساسان به کمای مصنوعی رفت و صبح امروز در اثر ایست قلبی درگذشت. به گفته منابع مطلع، در این مدت وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی برای ممانعت از فعالیت‌های این عضو کانون نویسندگان ایران و عضو سابق هیئت دبیران، او و نزدیکانش را به شکل‌های گوناگون تهدید کرده بودند.

کانون نویسندگان ایران نیز چند روز قبل با انتشار بیانیه‌ای، جمهوری اسلامی ایران و مسئولان زندان اوین را به دلیل عمد داشتن در انتقال دیرهنگام او به بیمارستان، مسئول جان او دانسته بودند. در بیانیه کانون آمده بود: «زندانبانان حکومت بکتاش آبتین را با وجود علائم آشکار بیماری، بی‌هیچ درمان مؤثری، چندین روز میان بند و بهداری سرگردان کردند و سرانجام انتقال شبانه آبتین به بیمارستان، در بی‌خبری هم‌بندان و خانواده‌اش، زمانی صورت گرفت که از او تنها جسمی نیمه‌جان باقی‌مانده بود. اما ماموران حکومت دست از آزار او برنداشتند و همان جسم نیمه‌جان را هم در بیمارستان طالقانی تهران، با غل و زنجیر و در حضور سنگین نیروهای امنیتی، به تخت بستند.»