ابراز نگرانی آمریکا از وضعیت قزاقستان و حضور نیروهای روسیه

ناآرامی‌ها در قزاقستان از اوایل هفته جاری با اعتراض به قیمت سوخت در چند شهر این کشور آغاز شد

دخالت مسکو در قزاقستان تنها مورد نگران‌کننده برای واشنگتن نیست-Andrew Harnik/Pool via REUTERS

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز جمعه گفت که واشنگتن در مورد وضعیت کنونی قزاقستان بسیار نگران است و در عین حال، درباره درخواست این کشور برای حضور نیروهای روسیه پرسش‌هایی دارد.

به گزارش رویترز، او به خبرنگاران گفت: «به نظر من، دولت و مسئولان قزاقستان قطعا برای برخورد مناسب با اعتراض‌ها از طریقی که در عین حفظ نظم و قانون، حقوق معترضان محترم شمرده شود، ظرفیت و توانایی دارند.»

بلینکن ادامه داد: «به همین دلیل مشخص نیست که چرا مسئولان قزاقستان به هرگونه کمک از خارج احساس نیاز می‌کنند. بنابراین، ما در تلاشیم در این باره بیشتر بدانیم.»

وزیر خارجه آمریکا به مردم و مقام‌های قزاقستان هشدار داد: «وقتی روس‌ها به خانه شما وارد شوند، برخی اوقات خیلی دشوار است که آن‌ها را به خروج وادار کنید.»

ناآرامی‌ها در قزاقستان از اوایل هفته جاری با اعتراض به قیمت سوخت در چند شهر این کشور آغاز شد، اما به‌سرعت به اعتراض‌های ضددولتی گسترده‌ و درگیری‌های خشونت‌بار میان پلیس و معترضان به حزب حاکم در سراسر این کشور تبدیل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با ادامه اعتراض‌ها و درگیری‌های خشونت‌بار در قزاقستان، قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهوری این کشور، روز جمعه اعلام کرد که برای مقابله با ناآرامی‌ها، به نیروهای امنیتی دستور داده است تا بدون هشدار قبلی، شلیک کنند.

او در سومین نطق تلویزیونی خود در هفته جاری، ضمن قدردانی از حمایت رهبران روسیه، چین و ترکیه، از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به‌دلیل اعزام نیرو برای کمک به سرکوب اعتراض‌ها، به‌طور ویژه تشکر کرد.

دخالت مسکو در قزاقستان تنها مورد نگران‌کننده برای واشنگتن نیست. مدتی است که آمریکا و متحدانش از احتمال حمله نظامی روسیه به اوکراین ابراز نگرانی می‌کنند و هشدار می‌دهند که چنین اقدامی هزینه سنگینی برای مسکو در پی خواهد داشت.

وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگوی امروز خود با خبرنگاران در واشنگتن، به این موضوع نیز پرداخت و مسکو را به سفسطه‌گری و تلاش برای القای این روایت اشتباه که اوکراین و ناتو مسکو را تهدید کرده‌اند، متهم کرد.

آنتونی بلینکن این اظهارات را ساعتی پس دیدار مجازی خود با وزیران امور خارجه کشورهای عضو ناتو و در حالی بیان کرد که دیپلمات‌های آمریکا و روسیه هفته آینده در اروپا، با هدف کاستن از تنش‌های جاری، با یکدیگر دیدار خواهند کرد.