ناتو: با مسکو مذاکره می‌کنیم، اما زیر بار زور نمی‌رویم

قرار است دیپلمات‌ها و مقام‌های نظامی روسیه هفته آینده با ایالات متحده آمریکا مذاکره کنند

YURIY DYACHYSHYN / AFP

دبیرکل ناتو می‌گوید استقبال روسیه از گفت‌و‌گوی دیپلماتیک نشانه مثبتی است، اما از پیوستن اعضای جدید به این پیمان جلوگیری نخواهند کرد.

ینس استولتنبرگ روز جمعه در نشستی خبری، گفت که پیمان ناتو نمی‌تواند پیدایش متحدان «درجه ۲» را که زیر چتر دفاعی این پیمان نباشند، بپذیرد.

استولتنبرگ پیش از نشست خبری خود، با وزیران خارجه عضو ناتو دیدار کرده بود.

او گفت: «ما آماده‌ایم درباره کنترل تسلیحات متعارف و هسته‌ای با روسیه وارد مذاکره شویم، ولی این کار باید متقابل باشد. این با تحمیل محدودیت‌های یکجانبه فرق می‌کند. ما نمی‌توانیم در وضعی قرار بگیریم که برخی کشورها عضو درجه ۲ ناتو باشند و ناتو اجازه محافظت از آن‌ها را نداشته باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روسیه در ماه دسامبر اعلام کرد که از ناتو ضمانت قانونی می‌خواهد که تمامی فعالیت‌های نظامی خود در اروپای شرقی و اوکراین را کنار بگذارد.

از سویی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه در تماس تلفنی با دمیتری کولبا، همتای اوکراینی‌ خود، بر «حمایت تزلزل‌ناپذیر واشنگتن از استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین» تاکید کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، هم در بیانیه‌ای گفت که بلینکن و کولبا درباره واکنش‌های بالقوه ایالات متحده و متحدانش به بسیج نیروهای نظامی روسیه در مرز اوکراین صحبت کردند.

قرار است دیپلمات‌ها و مقام‌های نظامی روسیه هفته آینده بر سر فهرستی از تضمین‌های امنیتی که مسکو خواستار آن‌ها است، با ایالات متحده سر میز مذاکره بنشینند.

مسکو درخواست‌های امنیتی خود را زمانی مطرح کرد که دولت اوکراین و کشورهای غربی، از بسیج ده‌ها هزار سرباز روسی در مرز اوکراین، نگران شدند و آن را طرح احتمالی روسیه برای مداخله نظامی در خاک اوکراین توصیف کردند. 

کرملین هرگونه طرح‌‌ریزی برای چنین اقدامی را رد می‌کند و در واکنش به نگرانی‌ها مدعی است که امنیت منطقه به دلیل گسترش ائتلاف نظامی ناتو به رهبری آمریکا در خطر است. 

روز جمعه، دهم دی ماه، جو بایدن به درخواست ولادیمیر پوتین حدود ۵۰ دقیقه با او درباره مسائل بحرانی جهان، به‌خصوص وضعیت اوکراین، تلفنی گفت‌وگو کرد.

موضوع اصلی گفت‌وگوی سران آمریکا و روسیه، تنش‌زدایی از مسئله تجمیع نیروهای روسیه در مرز اوکراین بود.

به گفته مقام‌های آمریکا، پوتین به دلایلی نامشخص در این هفته، درخواست برای این گفت‌وگو را مطرح کرده است. آخرین گفت‌وگوی این دو رئیس‌جمهوری روز هفتم دسامبر بود که دو طرف شروع دوباره مذاکرات دیپلماتیک را خواستار شدند.

بیشتر از جهان