رئیس سازمان مدیریت بحران: غافلگیر نشدیم، جان‌باختگان بی‌احتیاطی کردند

در نتیجه سیلاب‌های روزهای اخیر در استان‌های جنوبی دست‌کم ۱۰ نفر جان باختند 

 بارش‌ها و سیلاب‌های روزهای اخیر مرگ و مصدومیت تعدادی از شهروندان را در پی داشت و زندگی هزاران نفر در استان‌های فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، را مختل کرد. با این‌ حال، اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران، گفت که این سازمان «به‌هیچ‌عنوان غافلگیر نشد و جان‌باختگان خودشان بی‌احتیاطی کردند.» 

بر اساس اعلام سازمان اورژانس، دست‌کم ۱۰ نفر به دنبال جاری شدن سیل در روزهای اخیر جان‌ باختند و تعدادی نیز مصدوم شدند. با این‌ حال، رئیس سازمان مدیریت بحران، بدون اشاره به نقش و مسئولیت این سازمان در کاهش خسارت‌های جانی و مالی گفت: «در مورد فوتی‌های این حادثه باید بگویم که بی‌احتیاطی‌هایی نیز از سوی خود این افراد رخ داد؛ در چند مورد علی‌رغم هشدارها و تاکیداتی که بارها و بارها مطرح شده است، افرادی برای تهیه فیلم و عکس به حاشیه مسیل رفته بودند که متأسفانه به داخل جریان آب سقوط کردند.»

اسماعیل نجار در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه سازمان مدیریت بحران از وقوع سیل در استان‌های جنوبی باخبر بود، مدعی شد که «تمهیدات لازم» برای مواجهه با سیل اتخاذ شده بود، او گفت: «مدیریت بحران در آغاز نیمه دوم سال نیز طی ابلاغیه‌ای تمام استان‌های کشور را برای مقابله و آمادگی با حوادث ناشی از بارش‌ها و مداخلات جوی به حالت آماده‌باش درآورده بود و پس از پیش‌بینی اخیر هواشناسی و اعلام هشدار سیل بار دیگر بر این آماده‌باش تاکید کردیم. به همین دلیل تاکید دارم که به‌هیچ‌عنوان از این سیل غافلگیر نشدیم.» 

اسماعیل نجار، با طرح این ادعا که «اقدامات‌ قابل‌توجهی» انجام شده است، افزود:«چه‌بسا اگر این اقدامات انجام نشده بود، ممکن بود سیلاب‌های دیگری نیز رخ بدهد که به سبب همین اقدامات پیشگیرانه رخ نداد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود ادعای رئیس سازمان مدیریت بحران، شواهد نشان می‌دهد که بارش‌های اخیر خسارت‌های زیادی را به زندگی مردم، زمین‌های زراعی، تاسیسات و مناطق شهری و روستایی وارد کرده است، به‌طوری‌ که برخی از روستاها به‌طور کامل تخلیه شده‌اند و در حال حاضر مردم در چادرهای اضطراری اسکان داده شده‌اند. 

بنا بر اعلام استانداری هرمزگان، حدود ۷۰۰ واحد مسکونی در اثر وقوع سیل آسیب دیدند و حدود هزار میلیارد تومان به بافت مسکونی و تاسیسات این استان خسارت وارد شد. گزارش خبرگزاری رکنا از محله سنگی شهرستان رودان و دیگر مناطق این استان حاکی از آن است که سیل‌زدگان در شرایط «نامناسبی» به سر می‌برند و نیاز ویژه‌ای به امدادرسانی دارند. 

به گفته علی رئوفی، معاون سیاسی و امنیتی استاندار هرمزگان، آب و برق تعدادی از روستاها قطع شده است و شهرستان‌های میناب، هشت‌بندی و رودان بیشترین خسارت را دیده‌اند. 

گزارش خبرگزاری مهر از استان سیستان و بلوچستان نیز حاکی از آن است که آب به دو هزار خانه نفوذ کرده است و ۷۰ درصد منازل غیرقابل‌سکونت شده‌اند. این گزارش می‌افزاید هفت شهرستان و ده‌ها روستا آسیب دیده‌اند و مردم در «شرایط بحرانی» قرار دارند. آب و برق تعدادی از روستاها قطع است و بسیاری از زیرساخت‌ها تخریب‌ شده‌اند. 

در استان فارس نیز ۲۴ شهرستان درگیر سیلاب شدند. تلف شدن دام‌های عشایر، ریزش کوه در لارستان، انسداد مسیرهای ارتباطی از جمله خسارت‌های وقوع سیل در استان فارس بود. 

سازمان مدیریت بحران وظیفه دارد با انجام اقدام‌های پیشگیرانه، خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی را کاهش دهد. بااین‌حال، هر بار که سیل، زلزله و دیگر حوادث طبیعی در نقطه‌ای از ایران رخ می‌دهد به دلیل ناکارآمدی و ضعف دستگاه‌های اجرایی، از دل بحران ایجاد شده، بحران‌های ثانویه نیز ایجاد می‌شود. 

شرایط نامناسب مردم آسیب‌دیده از سیل روزهای اخیر، وضعیت زلزله‌زدگان سرپل‌ذهاب در سال ۱۳۹۶، سیل‌زدگان فروردین ۱۳۹۸و دیگر بلایای طبیعی در ایران را به یاد می‌آورد که در همه آن‌ها مردم خسارت‌دیده تا مدت‌ها در وضعیت بحرانی قرار داشتند.