ماسک پارچه‌ای به اندازه‌ کافی در برابر اومیکرون ایمن نیست

نگرانی‌های زیست محیطی یکی از دلایل استفاده از ماسک‌های چند بار مصرف است

نشانه‌های واضحی وجود دارد که ماسک‌های پارچه‌ای کمتر از قبل مؤثر هستند-Mike Coppola/ Getty Images via AFP

 تحقیقات جدید نشان می‌دهد ماسک‌های پارچه‌ای ممکن است جهت جلوگیری از ابتلا به کرونا، به کارآمدی دیگر ماسک‌ها نباشند.

اومیکرون، سویه جدید ویروس کرونا بسیار سریع‌تر از انواع دیگر منتشر می‌شود و سرعت انتقال بیماری در آن به‌طور آشکاری از دیگر سویه‌ها بیشتر است. برخی از کارشناسان می‌گویند ممکن است زمان آن رسیده که برای محافظت از خود به بهترین شکل از ماسک صورت با کیفیت بالاتری استفاده کنید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده در دستورالعملی که روز دوشنبه، ۲۰ دسامبر به‌روزرسانی کرد، همچنان توصیه می‌کند که همه افراد، صرف‌نظر از وضعیت واکسیناسیون کووید-۱۹، هنگام حضور در محیط‌های دربسته یا در مناطقی با نرخ انتقال بالا، از پوشش صورت مناسب استفاده کنند.

دانشگاه آریزونا به‌عنوان یکی از اماکنی که دیگر ماسک پارچه‌ای را برای محافظت کافی نمی‌داند به دانشجویان، کارکنان و بازدیدکنندگان توصیه کرده است از ماسک‌هایی با درجه محافظت بالاتر استفاده کنند.

نشریه وال‌استریت ژورنال با تحلیل داده‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها به این نتیجه رسید که نشانه‌های واضحی وجود دارد که ماسک‌های پارچه‌ای کمتر از قبل مؤثر هستند و ممکن است مانع گسترش نوع اومیکرون نشوند.

این نشریه با ترسیم یک نمودار شانس ابتلای هر فرد را بدون محافظ و با محافظ‌های صورت متفاوت نشان می‌دهد و اینکه چه مدت طول می‌کشد تا فردی با این شرایط به کووید-۱۹ مبتلا شود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان تأثیر ماسک N95 در جلوگیری از ورود ویروس کرونا به دستگاه تنفسی از همه انواع دیگر بیشتر است. درواقع، اگر کسی از ماسک N95 استفاده و با شخصی بدون ماسک صحبت کند، دو ساعت و نیم محافظت می‌شود.

با گسترش ویروس کرونا در سطح جهانی و مصرف میلیاردها ماسک یک‌بارمصرف، نگرانی‌های زیست‌محیطی باعث شد تا استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای قابل شستشو و چند بار مصرف رایج شود. کارشناسان می‌گویند با توجه به میزان بالای ویروس تولیدشده در سویه او میکرون، این نوع ماسک‌ها برای محافظت از افراد کافی نیستند و می‌توان از آن‌ها به‌عنوان نگهدارندِ ماسک جراحی و یک‌لایه بیشتر محافظتی استفاده کرد.

درصورتی‌که نگران عواقب محیط زیستی استفاده از ماسک‌های یک‌بارمصرف هستید، از رها کردن آن در فضای باز و دور انداختن و ترکیب آن با سایر زباله‌ها خودداری کنید. داشتن یک سطل زباله مخصوص ماسک (سطل زباله بیمارستانی) در منزل یا محیط کار می‌تواند به جمع‌آوری و از بین بردن امن ماسک‌های یک‌بارمصرف کمک کند.

اداره مدیریت زباله شمال لندن توصیه می‌کند «دستمال کاغذی و سایر زباله‌های بهداشتی، از جمله ماسک صورت، نباید هیچ‌وقت در سطل بازیافت گذاشته شود. اگر نتیجه آزمایش شما به کووید-۱۹ مثبت بوده یا علائم ویروس کرونا را دارید، لطفا مطمئن شوید دستمال‌های آلوده و سایر زباله‌های شخصی، در دو کیسه گذاشته شده و در آن محکم بسته شده است. لطفا قبل از آنکه این گونه زباله‌ها را در سطل‌ آشغال خانه نیندازید، ۷۲ ساعت صبر کنید. این کار به خاطر کاهش خطر انتقال بیماری به کارگران جمع‌آوری و دفع زباله است.»