سازمان ملل در یک ماه گذشته به هفت میلیون نفر در افغانستان کمک کرد

بیش از ۲۳ میلیون نفر در افغانستان برای تامین غذا، سرپناه، مواد بهداشتی و دارو به کمک‌‌ فوری نیاز دارند

به گزارش سازمان ملل، بیش از ۲۳ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های فوری مانند غذا، سرپناه، مواد بهداشتی و دارو نیاز دارند- Javed TANVEER / AFP

روز پنجشنبه، ۱۶ دی، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، در توییتی نوشت که در ماه دسامبر، سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی مددرسان توانسته‌اند به هفت میلیون نفر در افغانستان کمک‌های فوری ارائه دهند.

به نوشته دبیر کل سازمان ملل، با شدت گرفتن سرما در افغانستان، نیاز به غذا و تجهیزات زمستانی تشدید شده است و سازمان‌های مددرسان در تلاش‌اند به افراد نیازمند رسیدگی کنند.

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل هم روز چهارشنبه، پانزدهم دی، گزارش داد که علاوه بر بروز اختلال در پروازهای ورودی و خروجی فرودگاه کابل به دلیل بارش شدید برف و باران، روند کمک‌رسانی به برخی از استان‌های افغانستان نیز با مشکل مواجه شده است.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، در نشستی خبری در نیویورک گفت: «در روزهای آینده، برف بیشتر و دمای پایین‌تر در افغانستان پیش‌بینی می‎‌شود.» او افزود که شرکا و همکاران سازمان ملل در رساندن کمک‌های بشردوستانه به افغانستان با زمان در رقابت‌اند.

به گزارش دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل، در سال ۲۰۲۱، سازمان‌ها و کشورهای کمک‌رسان ۱.۵ میلیارد دلار کمک اهدا کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در چند روز گذشته و در پی شدت یافتن بارش برف و باران، بسیاری از راه‌های ارتباطی میان مرکز استان‌ها و شهرستان‌ها مسدود شده‌اند. سازمان‌های مددرسان بین‌المللی که به رهبری سازمان ملل در حال کمک‌رسانی به نیازمندان‌اند، نیز به دلیل بسته شدن راه‌ها با چالش مواجه شده‌اند. در همین حال، وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث گروه طالبان روز پنجشنبه گزارش داد که در استان‌های مختلف افغانستان، ۱۱ تن در اثر سیلاب و بهمن جان باخته‌اند و ۲۳ نفر دیگر هم زخمی شده‌اند.

اداره هواشناسی افغانستان هشدار داد که در روزهای آینده همچنان برای شماری از مناطق افغانستان بارش برف و باران شدید پیش‌بینی می‌شود و در برخی نقاط، احتمال جاری شدن سیل و ریزش بهمن وجود دارد.

به گزارش سازمان ملل، بیش از ۲۳ میلیون نفر در افغانستان به کمک‌های فوری مانند غذا، سرپناه، مواد بهداشتی و دارو نیاز دارند و با شدت گرفتن سرما و افزایش بیکاری و فقر، شمار نیازمندان در حال افزایش است.

در پی فروپاشی دولت پیشین افغانستان در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ و تسلط طالبان بر افغانستان، میلیون‌ها افغان منبع درآمد خود را از دست داده‌اند و کمک‌های مالی کشورها و سازمان‌های مددرسان به افغانستان نیز قطع شده است.

سازمان ملل در تلاش است کشورها و سازمان‌های مددرسان را برای کمک رساندن به مردم افغانستان و جلوگیری از بروز یک فاجعه انسانی در این کشور بسیج کند.