کره جنوبی: مذاکرات وین به مقطع حساسی رسیده است

مذاکره‌کننده ارشد ایران می‌گوید فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است

معاون وزیر خارجه کره جنوبی در وین با مذاکره‌کنندگان ارشد آمریکا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، اتحادیه اروپا و ایران دیدار کرد- mofa_kr/ Twitter@

چو جونگ-کان، معاون اول وزیر خارجه کره جنوبی، که به وین، پایتخت اتریش سفر کرده است، در دیدارهایی با دیپلمات‌های ارشد کشورهای غربی درگیر در مذاکرات وین، با تاکید بر رسیدن مذاکرات به یک «مقطع حساس»، خواستار تلاش برای پیشرفت مذاکرات در جهت مثبت شد.    

پیش‌تر وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای از سفر پنج‌روزه (از ۱۴ تا ۱۹ دی‌ماه) چو جونگ-کان و هیئت همراهش به وین، پایتخت اتریش، هم‌زمان با برگزاری مذاکرات احیای برجام خبر داده بود. براساس این بیانیه، هدف از سفر هیئت کره‌ای به وین، بررسی راه‌های حل‌وفصل موضوع دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی، در حاشیه مذاکرات احیای برجام و از طریق رایزنی با مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و همچنین تعامل و هماهنگی نزدیک با ایالات متحده، اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا است.

خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی روز پنجشنبه، ۱۶ دی‌ماه، گزارش داد که این دیپلمات ارشد کره‌ای در روزهای گذشته با رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران و سرپرست هیئت آمریکایی در مذاکرات احیای برجام، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، و همچنین مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا دیدار و گفت‌وگو کرده است.

براساس بیانیه وزارت خارجه کره جنوبی، چو در این نشست‌ها، با درمیان گذاشتن دیدگاه کره جنوبی مبنی‌بر رسیدن دور فعلی مذاکرات به یک «مقطع حساس»، خواستار تلاش برای پیشرفت مثبت مذاکرات شده است. این بیانیه افزود: «چو بار دیگر تاکید کرد که دولت ما به تلاش‌های دیپلماتیک برای پیشبرد مذاکرات هسته‌ای ایران ادامه خواهد داد و در عین حال فعالانه هر نقشی را که بتواند، در آن ایفا خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری ایرنا، معاون وزیر خارجه کره جنوبی پس از این دیدارها، ظهر پنج‌شنبه با همتای ایرانی خود، علی باقری کنی، نیز دیدار کرده است. این درحالی است که رسانه‌های جمهوری اسلامی روز چهارشنبه به نقل از یک منبع آگاه نزدیک به هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در وین، گزارش داده‌ بودند که سفر هیئت دیپلماتیک کره‌ای به وین برای پیگیری روابط دوجانبه با ایران بوده است و ربطی به مذاکرات هسته‌ای ندارد.  

خبرگزاری جمهوری اسلامی نوشته است در نشستی که به درخواست طرف کره‌ای در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، باقری تاکید کرده که «فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد». 

کره جنوبی طرف مذاکرات وین نیست، اما به موازات تنش‌های طولانی‌مدت با ایران بر سر دارایی‌های مسدودشده آن کشور به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده، تحولات گفت‌وگوهای احیای برجام را  از نزدیک پی‌گیری می‌کند. سئول ابراز امیدواری کرده است که احیای برجام به حل موضوع مناقشه‌برانگیز دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی به‌دلیل تحریم‌های ایالات متحده کمک کند.

میزان دارایی ایران در کره جنوبی چیزی درحدود ۷ میلیارد دلار است که از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ تاکنون در دو بانک آن کشور مسدودشده و دولت ایران اجازه برداشت از آن را نداشته است. جمهوری اسلامی ایران ماه‌هاست که برای آزادسازی این دارایی‌ها تلاش می‌کند، اما به گفته مقام‌های آمریکایی، آن‌ها تنها پس از بازگشت کامل جمهوری اسلامی به برجام، آزاد خواهند شد.