تندیس قاسم سلیمانی در شهرکرد به آتش کشیده شد

پیش‌تر نیز نحوه ساخت مجسمه‌های قاسم سلیمانی بارها به سوژه بحث رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده است

در حالی که این روزها مراسم‌های سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی از سوی دستگاه‌های تبلیغاتی جمهوری اسلامی با جدیت دنبال می‌شود، مجسمه فرمانده پیشین سپاه قدس در شهرکرد به آتش کشیده شد.

به گزارش ایسنا، مجسمه قاسم سلیمانی که روز ۱۵ دی‌ماه، با حضور مسئولان و امام جمعه شهرکرد در میدان قمر بنی‌هاشم شهرکرد رونمایی شده بود، همان شب توسط عده‌ای ناشناس به آتش کشیده شد.

این موضوع با واکنش محمدعلی نکونام، نماینده علی خامنه‌ای در شهرکرد مواجه شد. در بیانیه او آمده است: «قبل از نیمه شب بود که با زنگ تلفن خبری دریافت شد که به سرعت ذهن را متوجه ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ می‌کرد که از پشت تلفن‌ها خبری را همراه با بغض به یکدیگر منتقل می‌کردند، چشم‌ها پر از اشک بود اما دل‌ها پر از کینه، کینه از آمریکای جنایت‌پیشه که برای بشریت ارمغانی جز غارت و حقارت ملت‌ها نداشته است.»

قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی هنگام خروج از فرودگاه بغداد کشته شد. از آن پس مجسمه‌های او در شهرهای مختلف ایران نصب شد که البته نوع طراحی و ساخت این مجسمه‌ها نیز تا مدت‌ها مورد انتقاد قرار داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این نخستین‌بار نیست که مجسمه‌ها و نمادهای منتسب به قاسم سلیمانی به آتش کشیده می‌شود. بیلبوردهای حاوی تصاویر سلیمانی و علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تا کنون بارها در جریان اعتراض‌های مردمی به آتش کشیده شده است.

در موردی مشابه، پیش‌تر و در شهریور سال جاری علی ملک‌حسینی، دادستان عمومی و انقلاب یاسوج از بازداشت فردی به اتهام «آتش زدن مجسمه قاسم سلیمانی» خبر داد و گفت این فرد پس از انتشار فیلم آتش زدن مجسمه سلیمانی در فضای مجازی بازداشت شده است. به گفته او «سربازان گمنام امام زمان» او را بازداشت و پس از «اقرار صریح» به زندان منتقل کرده‌اند.

از سوی دیگر، نحوه ساخت مجسمه‌های قاسم سلیمانی نیز بارها به سوژه رسانه‌های اجتماعی تبدیل شده است.

در پی کشته‌شدن قاسم سلیمانی، نهادهای حکومتی مجسمه‌های بسیاری از او را در سراسر ایران ساختند. این مجسمه‌ها در اکثر موارد به شدت نامتناسب بودند به طوری که در فضای مجازی بسیار مورد توجه قرار گرفتند. این موضوع واکنش‌های شدیدی نیز در پی داشت به طوری که وزیر وقت ارشاد ساخت مجسمه قاسم سلیمانی در کشور را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.