دولت قزاقستان استعفا کرد

پس از اعتراض‌های گسترده به افزایش قیمت سوخت، رئیس‌جمهوری قزاقستان استعفای دولت را پذیرفت

تظاهرات اعتراضی در این کشور نفت‌خیز که از جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی بود، بسیار نادر است - Ruslan PRYANIKOV / AFP

در پی اعتراض‌های خیابانی مردم قزاقستان به افزایش قیمت سوخت در روزهای گذشته، دولت این کشور استعفا کرد.

به گزارش رویترز، افزایش قیمت سوخت در قزاقستان که با اعتراض‌های گسترده شهروندان این کشور مواجه شد و در برخی مناطق با دخالت پلیس به خشونت کشید، دولت قزاقستان را مجبور به استعفا کرد.

قاسم جومارت توقایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان، روز چهارشنبه، پنجم ژانویه (۱۵ دی)، در آلماتی و استان مانگیستائو، در غرب این کشور، وضعیت اضطراری اعلام کرد و گفت که پشت این خشونت‌ها «تحریک‌کنندگان داخلی و خارجی»  قرار دارند.

با این حال، او به اعضای کابینه و فرمانداران استان‌ها دستور داد قیمت‌‌ مواد سوختی را به میزان قبلی بازگردانند و برای خانواده‌های فقیر، کمک‌هزینه خدمات آب و برق و همچنین یارانه پرداخت اجاره خانه در نظر بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

توقایف پس از صدور این دستورها، خبر داد که با اعلام شرایط اضطراری و محدودیت تردد، وضعیت در شهرهایی که اعتراض‌های مردمی به راه افتاده بود، رو به بهبود است.

تظاهرات در قزاقستان پس از اعلام خبر دو برابر شدن قیمت گاز مایع، سوخت محبوب خودرو در این کشور، شروع شد. اعتراض‌ها به بهای گاز مایع طبیعی در منطقه نفت‌خیز مانگیستائو، شدت بیشتری گرفت و با خشونت پلیس مواجه شد. پس از آن، اعتراض به شهرهای دیگر ازجمله بندر آکتائو در کرانه دریای خزر نیز کشیده شد.

پلیس این کشور اواخر روز سه‌شنبه، چهاردهم دی، برای متفرق کردن صدها معترض از میدان اصلی آلماتی، از گاز اشک‌آور استفاده کرد و درگیری‌ تا ساعت‌ها در مناطق اطراف ادامه داشت. همچنین گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه دولت در برخی مناطق اینترنت را قطع و برخی از روزنامه‌نگاران را بازداشت کرده است.

تظاهرات اعتراضی در این کشور نفت‌خیز که از جمهوری‌های سابق اتحاد جماهیر شوروی بود، بسیار نادر است. به گفته برخی کارشناسان، قزاقستان که با کنترل‌های شدید به منظور ثبات سیاسی، تلاش می‌کند از جذب صدها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در صنایع نفت و فلزات خود بهره‌مند شود، با اعتراض‌های اخیر تا حدود زیادی وجهه بین‌المللی‌ خود را از دست داده است.