استقبال اسرائیل از آغاز کار امارات در شورای امنیت سازمان ملل

اسرائیل هیچگاه در شورای امنیت صاحب کرسی نبوده است

تصویر آرشیوی از نشست شورای امنیت سازمان ملل-HIROKO MASUIKE / Getty Images via AFP

اسرائیل از عضویت امارات متحده عربی و چهار کشور دیگر در شورای امنیت سازمان ملل استقبال کرد. امارات متحده عربی و اسرائیل از مهرماه سال گذشته براساس پیمان ابراهیم روابط خود را عادی‌سازی کردند و در مسیر توسعه و گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف گام برداشتند.

شورای امنیت سازمان ملل از روز سه‌شنبه پنج عضو جدید شامل امارات متحده عربی، برزیل، غنا، گابن و آلبانی دارد. به گزارش تایمز اسرائیل، این کشورها همگی روابط خوبی با تل‌آویو دارند. این پنج کشور در ماه ژوییه در روند انتخاب اعضای جدید شورای امنیت سازمان ملل پیروز شدند. برای عضویت موقت در شورای امنیت سازمان ملل  کسب دست‌کم دو سوم آرای مجمع عمومی سازمان ملل متحد ضروری است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای سازمان ملل معمولا سال‌ها تلاش می‌کنند تا هدف عضویت در شورای امنیت برای آنها محقق شود. عضویت در شورای امنیت وجهه بین‌المللی و اعتبار کشورها را بیش از پیش بهبود می‌بخشد و آنها می‌توانند نقش به مراتب موثرتری در موضوعات جهانی و صلح و امنیت بین‌الملل ایفا کنند.

امارات متحده عربی پیش از این یک بار دیگر در شورای امنیت سازمان ملل حاضر بوده است. اما ۵۰ کشور از ۱۹۳ عضو سازمان ملل تا کنون هیچگاه نتوانسته‌اند عضو شورای امنیت باشند که از سال ۱۹۴۶ کار خود را آغاز کرده است.

اسرائیل از جمله این کشورها به‌شمار می‌رود. ایران نیز یک بار در دهه ۵۰ میلادی عضو شورای امنیت بود اما پس از انقلاب هیچگاه به عضویت شورای امنیت سازمان ملل درنیامد.

پنج عضو جدید شورای امنیت اعضای بدون حق وتو خواهند بود و عضویت دو ساله آنها تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت. پنج عضو جدید به سایر اعضای موقت شورای امنیت از جمله هند، ایرلند، کنیا، مکزیک و نروژ می پیوندند. بریتانیا، فرانسه، روسیه، آمریکا و چین اعضای دایم و دارای حق وتوی شورای امنیت به‌شمار می‌روند.

بیشتر از جهان