سال ۲۰۲۲ از نگاه امنیتی چگونه خواهد بود؟

روزی را تصور کنید که رژیم جمهوری اسلامی از موفقیت نخستین آزمایش هسته‌ای خود خبر دهد

آیا می‌توان ایران را از ساخت سلاح هسته‌ای منع کرد؟‌‌‌ـ IRANIAN PRESIDENCY / AFP

سرانجام سال ۲۰۲۲ از راه رسید، اما پرسش این است که سال جدید در رابطه با مسائل داغ بین‌المللی چه با خود به ارمغان می‌آورد؟ مسائل داغی که شعله‌های آتش آن ما را نیز فرا گرفته است و به این زودی‌‌ها هم دامنمان را رها نخواهد کرد.

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز مهم‌ترین مسائل و تحولات سال جدید را پیش‌بینی کرده است. از نظر این روزنامه، بارزترین مسئله در آمریکا که اکنون دچار چند‌پارگی عمیق داخلی شده، این است که در این سال دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و مجلس سنا شکست خواهند خورد و جمهوری‌خواهان اکثریت مطلق را به دست خواهند آورند. به نوشته فایننشال تایمز، در انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا حزب حاکم معمولا دچار شکست و عقب‌گرد می‌شود، اما چنین به نظر می‌رسد که انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۲۲ شبیه سال ۲۰۱۰ خواهد بود که در آن حزب دموکرات به رهبری باراک اوباما، ضربه سختی را متحمل شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در رابطه با حمله چین به تایوان و رویارویی آمریکا و چین، برآورد روزنامه فایننشال تایمز این است که در سال جدید حمله‌ای زمینی از چین به تایوان صورت نخواهد گرفت و رزمایش‌هایی که پکن انجام می‌دهد فقط برای عرض‌اندام و به رخ کشیدن قدرت است. ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، در دولت بایدن، در این‌باره می‌گوید پیامد حمله چین به تایوان فروپاشی اقتصاد اژدهای چینی خواهد بود.

در رابطه با فرانسه چه؟ آیا دوران مکرون به پایان خواهد رسید و راست افراطی خشمگین به رهبری اریک زمور پیروز میدان خواهد شد؟ فایننشال تایمز با اشاره به اینکه راست افراطی از اعلام خبر شرکت اریک زمور در انتخابات ریاست جمهوری استقبال کرده است، پیش‌بینی می‌کند که ممکن است میان رای‌دهندگان راست افراطی ملی‌گرا شکافی ایجاد شود که به پیروزی مارین لوپین بینجامد؛ اما پیروزی مارین لوپین هم منحصر به دور اول است و به انتخابات دور دوم نخواهد رسید.

در رابطه با دشمن غرب و متحد چین، یعنی خرس روسی که این روزها مشغول لشکرکشی در شرق اوکراین است و می‌خواهد ناتو و آمریکا را از قلمرو نفوذ خود بیرون براند، فایننشال تایمز بر این نظر است که پوتین به یک حمله نظامی آشکار دست نخواهد زد؛ زیرا او بدون نیاز به جنگ، به خواسته خود خواهد رسید.

 حال به منطقه خودمان که از همه مهم‌تر است می‌پردازیم؛ آیا می‌توان ایران را از ساخت سلاح هسته‌ای منع کرد؟ روزنامه فایننشال تایمز به‌صراحت پاسخ می‌دهد که آری ممکن است. به نظر این روزنامه، برای دستیابی به همین هدف است که غرب تلاش دارد با ادامه مذاکرات جاری، توافق هسته‌ای حاصل‌شده در سال ۲۰۱۵ را نجات دهد؛ اما به نظر بنده، لازم است وضعیت ایران در سال ۲۰۲۲ و شکست احتمالی دولت جو بایدن در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره را بررسی و تحلیل کنیم، به‌ویژه اینکه این دو پدیده ارتباط مستقیم با این مسئله دارند که ما چگونه از چالش‌هایی که برخلاف اراده خودمان بر ما تحمیل ‌شده است، عبور کنیم. تصور کنید روزی را که رژیم جمهوری اسلامی، از موفقیت نخستین آزمایش هسته‌ای خود خبر دهد.

از روی کار آمدن دولت بایدن مدت زیادی نمی‌گذرد، اما تاکنون هرچه از این دولت دیده‌ایم فاجعه‌آمیز بوده است. دیدیم که این دولت چگونه نیروهای خود را بافضاحت از افغانستان بیرون کشید و سرزمین و مردم افغانستان را به شبه‌نظامیان عقب‌مانده «طالبان» تسلیم کرد. همچنین دیدیم که چگونه واشنگتن در دام ایران افتاد و در آن دست‌وپا می‌زند. ما شاهد موضع‌گیری‌های غیردوستانه دولت بایدن در برابر کشورهای عربی بودیم که با هرج‌ومرج ناشی از بهار عربی و پروژه نو لیبرالیسم مخالف بودند؛ به‌ویژه موضع این دولت در قبال پرونده‌های محیط‌ زیست و حقوق همجنس‌گرایان که اکنون هر دو پرونده را به ابزاری سیاسی تبدیل کرده است.

اما به‌رغم همه آنچه بیان کردیم، بازهم ابتکار عمل در دست‌ کشورهای منطقه است، آن‌ها می‌توانند با هماهنگی و همبستگی خردمندانه مانع بسیاری از شرارت‌ها شوند و از بسیاری چالش‌ها به‌سلامت عبور کنند؛ اما سرانجام همه امور به دست خداوند است.

روزنامه الشرق الاوسط

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه