بنیان‌گذار شرکت آزمایش خون ترانوس در دادگاه محکوم شد

درصورتی‌که این حکم نقض نشود سال‌ها زندان در انتظار الیزابت هولمز خواهد بود

الیزابت هولمز، چهره‌ای سرشناس در دنیای فناوری بود و بسیاری او را همتای زنانه استیو جابز، بنیان‌گذار اپل، می‌دانستند-Justin Sullivan/Getty Images/AFP

به گزارش رویترز، هیئت‌منصفه دادگاه فدرال ایالات‌متحده روز دوشنبه الیزابت هولمز، بنیان‌گذار شرکت آزمایش خون ترانوس را به اتهام کلاه‌برداری از سرمایه‌گذاران مقصر شناخت. درصورتی‌که این حکم نقض نشود سال‌ها زندان در انتظار الیزابت هولمز خواهد بود.

الیزابت هولمز، چهره‌ای سرشناس در دنیای فناوری بود و بسیاری او را همتای زنانه استیو جابز، بنیان‌گذار اپل، می‌دانستند. دستگاه شرکت او قرار بود با تنها یک قطره خون که از سرانگشتان گرفته می‌شود بیش از ۲۴۰ آزمایش کلینیکی انجام دهد. ارزش شرکت ترانوس در سال ۲۰۱۵ به ۱۰ میلیارد دلار رسید و الیزابت هولمز چون یک رهبر معنوی پرستش می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما جذبه و کاریزمای او بر هیئت‌منصفه اثری نداشت. او در طول چهار ماه محاکمه تلاش کرد هیئت‌منصفه را قانع کند که تمام مدت به عملی بودن این فناوری باور داشته است. الیزابت هولمز یکی از مدیران پیشین ترانوس را که او را به سوءاستفاده عاطفی نیز متهم کرد، مقصر اصلی معرفی می‌کرد.

حکم هیئت‌منصفه تا حدی برای سرمایه‌گذاران آرامش‌بخش است. به گفته دادستان‌ الیزابت هولمز نشان داده بود که شرکت ترانوس در سال ۲۰۱۵ یک میلیارد دلار سود خواهد داشت، درحالی‌که او می‌دانست رقم درست چیزی در حدود چند صد هزار دلار است.

انتظار می‌رود الیزابت هولمز درخواست تجدیدنظر کند چرا که با این حکم او به سال‌ها زندان محکوم خواهد شد. الیزابت هولمز تنها زمانی نفسی به‌راحتی کشید که در مورد اتهام کلاه‌برداری از بیماران مقصر شناخته نشد.

این حکم هشداری است برای استارت‌آپ‌هایی که بیش‌ازاندازه بزرگنمایی می‌کنند. ترور میلتون، بنیان‌گذار شرکت کامیون برقی نیکولا، با اتهام‌هایی مشابه با اتهامات الیزابت هولمز روبرو است. بازاریابی پرسروصدا یک‌چیز است و دروغ‌‌گویی چیزی دیگر. این بار دادگاه‌ نشان داد که می‌تواند این دو را از یکدیگر سوا کند.