ریزش بهمن در بدخشان جان پنج کارگر معدن طلا را گرفت

به دلیل شدت بارش برف‌ و خطر ریزش دوباره بهمن، اجساد همچنان زیر برف‌ مانده‌اند

بدخشان از جمله استان‌های کوهستانی افغانستان به شمار می‌رود و در مرز تاجیکستان و چین واقع است - Kojaro

ریزش بهمن در منطقه تاجیل‌دره شهرستان راغستان استان بدخشان افغانستان در روز دوشنبه ۱۳ دی، پنج کشته بر جای گذاشت. به دلیل شدت بارش برف و ادامه طوفان، ساکنان محل هنوز نتوانسته‌اند اجساد را از زیر برف بیرون بیاورند.

حکمت‌الله محمدی، مدیرعمومی روزنامه بدخشان، به ایندیپندنت فارسی گفت که اجساد این پنج نفر زیر برف مانده و ساکنان محلی از ترس ریزش دوباره بهمن در منطقه، برای به بیرون آوردن اجساد از زیر برف اقدام نکرده‌اند. او توضیح داد که کشته‌شدگان کارکنان معدن طلای شهرستان راغستان بوده‌اند و در معدنی به نام زرانداز کار می‌کردند.

از چند سال پیش بدین سو، ده‌ها تن از افراد بومی و شماری از شرکت‌های پیمانکاری محلی در معادن بدخشان حضور دارند و معادن طلا را جست‌وجو می‌کنند. بر اساس اطلاعاتی که حکمت‌الله محمدی در اختیار ما گذاشت، چهار نفر از جان‌باختگان از اهالی شهرستان درواز و یکی از آن‌های ساکن راغستان است. این افراد کاملا غیرتخصصی و بدون داشتن امکانات ایمنی، در معدن زرانداز کار می‌کردند و پس ریزش بهمن هم به دلیل مسدود شدن راه، کسی نتوانسته است به آنان کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بدخشان از جمله استان‌های کوهستانی افغانستان به شمار می‌رود و در مرز تاجیکستان و چین واقع است. راغستان یکی از کوهستانی‌ترین شهرستان‌های بدخشان است و راه‌های مواصلاتی میان راغستان و شهر فیض‌آباد، مرکز بدخشان، هر سال در فصل زمستان و در اثر بارش برف و بهمن، بسته می‌شوند.

به گفته حکمت‌الله محمدی که خود از اهالی راغستان است، سال گذشته نیز ۱۰ نفر در اثر ریزش بهمن در راغستان جانشان را از دست دادند. در مرکز راغستان، برای نجات افرادی که زیر بهمن گیر می‌کنند، هیچ‌ امکاناتی وجود ندارد.

محمدی می‌افزاید که از یک ماه پیش بدین سو و در پی بارش برف در بدخشان، راه‌های مواصلاتی شهرستان‌های واخان، شغنان، دروازها، راغستان، کوهستان و یاوان با مرکز بدخشان مسدودند و ساکنان شهرستان‌های یاد شده با مشکلات فراوان از جمله کمبود غذا و دارو، مواجه‌اند.

در همین حال، در یک ماه گذشته که بارش شدید برف در شماری از استان‌های افغانستان آغاز شده، راه‌های ارتباطی میان استان‌های دورافتاده و کابل نیز بسته شده‌اند؛ از جمله مسیر دایکندی، غور، بخش‌هایی از بامیان و شهرستان‌ها و مناطق کوهستانی سرپل نیز با مرکز شهرها قطع شده است. در سال‌های گذشته، دولت‌های پیشین افغانستان سالانه میلیون‌ها افغانی با شرکت‌های خدماتی قرارداد می‌بست تا از راه‌های ارتباطی شهرستان‌ها با مرکز استان حفاظت کنند و در صورت ریزش بهمن یا سیلاب، آن‌ها را ترمیم کنند؛ اما در امارت طالبان تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

به دلیل نبود بودجه برای تامین سوخت موردنیاز وسایل‌نقلیه خدمات‌رسان که در پاکسازی راه‌ها و تعمیر جاده‌ها استفاده می‌شوند، تاکنون برای پاکسازی راه‌های مواصلاتی افغانستان اقدامی نشده است. بسته شدن راه‌ها در فصل زمستان به افزایش بهای موادغذایی در مرکز شهرستان‌ها و کمبود شدید دارو می‌انجامد. در سال جاری، به دلیل افزایش فقر و بیکاری در افغانستان، احتمال وقوع فاجعه انسانی در بسیاری از شهرهای این کشور به‌ویژه مناطق دورافتاده‌ای که با برف و سرما محاصره می‌شوند، به طرز نگران‌کنند‌ه‌ای افزایش یافته است.