گرتا تونبرگ با تغییر اقلیم به راهپیمایی مقابل کاخ سفید رفت

کنشگر اقلیمی جوان مبارزه خود برای کره زمین را به جلوی خانه دونالد ترامپ برد

Alastair Pike / AFP

این کنشگر ۱۶ ساله برای شرکت در نشست اقدام برای اقلیم سازمان ملل در شهر نیویورک به امریکا رفته است. گرتا تونبرگ، کنشگر اقلیمی، مبارزه خود برای کره زمین را به جلوی در خانه دونالد ترامپ برد و دوشادوش دانش‌آموزان امریکایی در مقابل کاخ سفید راهپیمایی کرد.

خانم توتبرگ ۱۶ ساله که ماه گذشته طی سفر با قایقی بدون سوخت فسیلی به امریکا رسید به همتایان امریکایی خود پیوست تا در تظاهرات تغییر اقلیم شرکت جوید، این تظاهرات شامل یک  تحصن خوابیده «انقراض عظیم» ۱۱ دقیقه‌ای در استعاره از مرگ موجودات به خاطر نتایج فاجعه‌آمیز تغییرات اقلیم بود.

صدای گرتا را می توان شنید که همراه دیگر دانش‌آموزان فریاد می‌زد: «هی، هی، هو، هو، تغییر اقلیم از اینجا برو!» این کنشگر سوئدی در طول سال گذشته طرفداران بسیاری پیدا کرده است، بعد از این که با نرفتن به مدرسه در جلوی پارلمان این کشور اعتصاب کرد و جرقه جنبشی جهانی در میان دانش‌آموزان شد، جنبشی که به نام «آدینه‌ها برای آینده» (Fridays for Future) شناخته می‌شود و این اقدام او را در سراسر جهان پی گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او بعد از پایان راهپیمایی در مقابل کاخ سفید که با حضور فعالان محیط‌زیست در کنار دانش‌آموزان همراه شد، با لحنی آرام پشت میکروفون گفت: «تظاهرات امروز بیش از حد تصور و غافلگیرکننده بود. هفته بعد شما را دوباره خواهم دید». که اشاره به برنامه از پیش تعیین‌شده در روز ۲۰ سپتامبر با نام «اعتصاب اقلیمی» داشت. در این روز از جوانان و بزرگ‌سالان خواسته شده مدارس و محل کار خود را ترک کنند تا توجهات بیشتری را معطوف تغییر اقلیم دارند.

دونالد ترامپ در دسته اقلیت کوچکی از رهبران جهان قرار دارد که علنا علم و دانش پشت بحران تغییر اقلیم را زیر سوال برده است. او همچنین گفته است می‌خواهد ایالات متحده را از توافق پاریس خارج سازد که معاهده‌ای جهانی  برای مقابله با افزایش دمای هوای کره زمین است. سیاست آقای ترامپ هر چه بیشتر کردن تولید سوخت‌های فسیلی در امریکا است.

خانم تونبرگ گفته است که فکر نمی‌کند بتواند آقای ترامپ یا هر شکاک دیگری درباره تغییر اقلیم را راضی کند که گرمایش جهانی امری واقعی است ولی امیدوار است آنها پای صحبت دانشمندان واقعی و کارشناسان منطقه خود بنشینند.  

سفر او به ایالات متحده پیشاپیش نشست اقدام برای اقلیم سازمان ملل در ماه میلادی جاری در شهر نیویورک است، او قرار است در رو ز ۲۳ سپتامبر در این نشست سخنرانی کند. چند روز پیش از نشست هم، به دعوت دموکرات‌های مجلس، خانم تونبرگ قرا است در کمیته امور خارجی مجلس ایالات متحده و کمیته منتخب دیگری درباره بحران اقلیمی شهادت دهد.

این کنشگر ۱۶ ساله در صحبت در برنامه تلویزیونی «دموکراسی اکنون!» گفت: «ما برای اخلال ایجاد کردن در نظام موجود دست به اعتصاب می‌بریم».

خانم توتنبرگ اکنون سال‌هاست که تن به پرواز کردن با هواپیما نمی‌دهد و دلیل آن را مصرف شدید سوخت‌های فسیلی و تولید بیش ‌ازاندازه مشتقات کربنی این شیوه حمل‌ونقل ذکر می‌کند. او گفته است که مطمئن نیست کی به اروپا برمی‌گردد. 

او قرار است تا ماه دسامبر خود را به شیلی برساند تا در کنوانسیون سازمان ملل درباره تغییر اقلیم شرکت کند. اما وقتی ماه گذشته با قایق به امریکا رسید گفت هنوز مطمئن نیست چگونه بدون هواپیما این سفر را برنامه خواهد ریخت.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/environment

© The Independent

بیشتر از جهان