برنامک هندی که زنان مسلمان را «به فروش گذاشته بود» مسدود شد

«هیچ گونه فروش واقعی زنان در کار نبود، بلکه هدف گروه هندوی افراطی تحقیر زنان مسلمان بود»

فعالیت‌های قلدرمابانه علیه زنان مسلمان در فضای سیاسی هند شدت گرفته است- ARUN SANKAR / AFP

در سال‌های اخیر خشونت آنلاین و تحقیر زنان مسلمان، در فضای سیاسی هند شدت گرفته است. پلیس هند از مسدود کردن یک برنامک‌ اینترنتی خبر داد که در دو ایالت، عکس بیش از ۱۰۰ زن مسلمان را به اشتراک گذاشته و اعلام کرده بود که آن‌ها به فروش می‌رسند.

به گزارش بی‌بی‌سی، برنامک Bulli Bai که برای آزار و اذیت زنان مسلمان در هند، عکس آن‌ها را با توضیح «حراج آنلاین» منتشر می‌کرد، بسته شد. این در حالی است که پیش از این نیز، برنامک و تارنمای دیگری به نام  «Sulli Deals» تصاویر بیش از ۸۰ زن مسلمان هندی را با عنوان «معاملات روز» منتشر کرده بود. سولی(Sulli) یک اصطلاح عامیانه و تحقیرآمیز هندی است که افراد راست‌گرای هندو برای زنان مسلمان استفاده می‌کنند.

به گفته مقامات هندی، در هر دو مورد، هیچ گونه فروش واقعی وجود نداشت، بلکه هدف آن گروه‌ها تحقیر زنان مسلمان بوده است.

عصمت آرا، روزنامه‌نگاری که نام و عکسش در برنامک Bulli Bai منتشر شد، شکایتی به پلیس دهلی ارائه کرد که علیه افراد ناشناس و به اتهام «آزار جنسی» و «ترویج خشونت به دلایل مذهبی» تنظیم شده است. پلیس بمبئی سپس پرونده شکایت زن دیگری را علیه چندین گروه توییتری و توسعه‌دهندگان برنامک Bulli Bai  تشکیل داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از زنانی که عکس‌های آنان در آن برنامک به اشتراک گذاشته شده بود، در صفحات توییترشان نوشتند که احساس آسیب‌دیدگی و وحشت به آنان دست داده است.
در حالی که بیش از شش ماه از فعالیت Sulli Deals می‌گذرد، پلیس هنوز فردی را دستگیر نکرده است و این امر باعث ناامیدی زنان از پیگیری پرونده‌های جدید شده است.

وزیر اطلاعات و فناوری هند روز شنبه، یکم ژانویه ۲۰۲۲، اعلام کرد که این برنامک‌‌ها مسدود شده‌اند و پلیس در حال هماهنگی با دستگاه‌های اطلاعاتی سایبری برای انجام اقدامات بیشتر است.

پریانکا چاتورودی، از سیاستمداران هند، در توییتر نوشت: « برای پیشگیری از جرایم مشابه، علاوه بر مسدود کردن این برنامک‌ها، مجازات متخلفانی که چنین تارنماهایی را ایجاد می‌کنند، بسیار مهم است. برنامه جدید آزار زنان مسلمان هند به این دلیل ایجاد شده که سازندگان Sulli Deals  هنوز مجازات نشده‌اند.»

«کمیسیون ملی زنان هند» نیز با انتقاد از چنین فعالیت‌های زن‌ستیزانه‌ای، از پلیس دهلی خواسته است که هر چه سریع‌تر در مورد اقدامات انجام شده علیه فعالیت چنین شبکه‌هایی اطلاع‌رسانی کند.

گزارش سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۸ در مورد آزار و اذیت آنلاین در هند، نشان می‌دهد که این وضعیت آزاردهنده گریبان‌گیر زنان هندی است و هر چه زنی مشهورتر باشد، احتمال هدف قرار گرفتن او هم افزایش می‌یابد.

فعالیت‌های قلدرمابانه علیه زنان مسلمان در سال‌های اخیر در فضای سیاسی هند شدت گرفته است. به گفته نازیا اروم، سخنگوی سابق سازمان عفو بین‌الملل در هند، «این حمله‌ها هدفمند و برنامه‌ریزی‌شده است و به منظور تلاش برای خاموش کردن صدای زنان مسلمان تحصیل‌کرده‌ای انجام می‌شود که عقاید خود را ابراز می‌کنند و علیه اسلام‌هراسی سخن می‌گویند.»

بیشتر از جهان