«سال آینده ارز دو نرخی در بازار وجود نخواهد داشت»

اگرچه اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، نتیجه‌ای جز «رانت و فساد» نداشته است، اما در صورت حذف آن، اقشار آسیب‌پذیر جامعه بیشتر آسیب‌ خواهند دید

ارز ترجیحی در میان کارشناسان و فعالان اقتصادی، مخالفان و موافقان زیادی دارد- MORTEZA NIKOUBAZL / AFP

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه در رابطه با قیمت ارز در سال آینده گفت: «طبق قانون دیگر نمی‌توانیم ارز ۴۲۰۰ را داشته باشیم و می‌توانیم از این پس با ریال حمایت‌های خود را انجام دهیم؛ یعنی دیگر ارز دو نرخی در بازار وجود نخواهد داشت.»

به گزارش ایرنا، او در مورد یارانه پرداختی به کالاهای ضروری، افزود: اگر بخواهیم یارانه‌ای به کالایی تخصیص دهیم به‌صورت ریالی خواهد بود و به ذی‌نفع نهایی و مردم پرداخت می‌شود زیرا تمامی مسائل حاکی از آن است، یارانه‌ای که از طریق دو نرخی کردن ارز پرداخت می‌شد، در سفره مردم قرار نگرفته است.

پیش‌تر، محمد حسینی، معاون امور مجلس ابراهیم رئیسی گفته بود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به دولت اجازه می‌دهد درآمد حاصل از تغییر نرخ کالاهایی که با ارز ترجیحی تأمین می‌شدند را به روشی که خود تعیین می‌کند، به افراد مشمول پرداخت کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه «در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هیچ اشاره‌ای به ارز ترجیحی در حوزه دارو نشده است»، گفت: «تا اینجای کار ما آثاری از ارز ترجیحی گندم و دارو برای سال آینده نمی‌بینیم، ولی اینکه در مجلس و در کمیسیون تلفیقی اضافه شود یا نه نمی‌توان اظهار نظر کرد. اما فکر می‌کنم که حذف شدن ارز ترجیحی دارو برای سال ۱۴۰۱ محتمل است.»

این در حالی است که محمد مخبر، ضمن تکذیب خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو مدعی شد: «آزادسازی ارز ترجیحی برای بخش دارو نه در کوتاه مدت و نه در بلندمدت به هیچ وجه در دولت مطرح نیست.»

ارز ترجیحی در میان کارشناسان و فعالان اقتصادی، مخالفان و موافقان زیادی دارد. در حالی که برخی عنوان می‌کنند اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی، نتیجه‌ای جز «رانت و فساد» نداشته است، برخی دیگر می‌گویند که در صورت حذف آن، اقشار آسیب‌پذیر جامعه بیشتر آسیب خواهند دید.

در همین رابطه، عبدالناصر همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی ایران، در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نسبت پیامدهای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هشدار داده است.

او اگرچه در ابتدای یادداشت خود تأیید کرده است که منشأ بسیاری از رانت‌ها و انحراف‌ها در منابع و مصارف سیستم چند نرخی ارز است، اما هم‌زمان، هشدار داده که حذف ارز ترجیحی، مشکل حذف کالاهای اساسی مثل مرغ، شیر و لبنیات از سبد خانوارها را شدیدتر خواهد کرد.

بیشتر از اقتصاد