«شیوع اومیکرون احتمالا اسرائیل را به مصونیت جمعی می‌رساند»

انتظار می‌رود آمار روزانه مبتلایان اسرائیل در سه هفته آینده، به بالاترین حد برسد

مصونیت جمعی وقتی اتفاق می‌افتد که یا بخش عمده جمعیت واکسن بزنند یا به بیماری مبتلا شوند و بهبود یابند - MENAHEM KAHANA / AFP

یک مقام ارشد بهداشت و درمان اسرائیل گفت که به دلیل شیوع سویه اومیکرون و در نتیجه افزایش شمار مبتلایان، این کشور در مسیر رسیدن به مصونیت جمعی قرار دارد.

انتظار می‌رود آمار روزانه مبتلایان اسرائیل در سه هفته آینده، به بالاترین حد برسد.

ناخمن اَش، مدیرکل وزارت بهداشت و درمان این کشور، گفت که به علت چشمگیر بودن شمار مبتلایان، حالا ممکن است به مصونیت جمعی برسیم.

با این حال، او گفت که رسیدن به این نقطه با ازدیاد شمار مبتلایان امر مطلوبی نیست و واکسیناسیون همچنان بهترین راه برای محافظت از مردم است.

او در مصاحبه با رادیو اسرائیل گفت: «برای رسیدن به مصونیت جمعی باید تعداد [مبتلایان] خیلی زیاد باشد.این ممکن است ولی می‌خواهیم نه با ازدیاد شمار مبتلایان، که با افزایش شمار واکسن‌زده‌ها به آنجا برسیم.»

مصونیت جمعی وقتی اتفاق می‌افتد که یا بخش عمده جمعیت واکسن بزنند یا به بیماری مبتلا شوند و بهبود یابند. بدین ترتیب شیوع بیماری مسری دشوار خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سلمان زرکا، رئیس ستاد بحران کرونای وزارت بهداشت و درمان، هشدار داده است که ابدا نمی‌توان وقوع مصونیت جمعی را تضمین کرد؛ مخصوصا به این دلیل که طبق تجربه دو سال اخیر، برخی بیماران کووید-۱۹ که بهبود یافته‌اند، بعدا دوباره مبتلا شده‌اند.

حدود ۶۰ درصد جمعیت ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری اسرائیل کامل واکسینه شده‌اند؛ یعنی یا سه دوز واکسن تزریق کرده‌اند یا تازه نوبت دوم را زده‌اند.

با این حال صدها هزار نفر از افراد که برای تزریق سوم واجد شرایط‌اند، تاکنون آن را نپذیرفته‌اند.

اسرائیل که سریع‌ترین کشور جهان در اقدام برای واکسیناسیون و اولین کشوری بود که از تابستان گذشته، تزریق دوز سوم را آغاز کرد، ماه گذشته اعلام کرد که به بالای ۶۰ ساله‌ها دوز چهارم واکسن کرونا را هم ارائه می‌دهد.

این کشور روز یکشنبه به داروی مولنوپیراویر شرکت مرک مجوز داد تا این قرص ضدویروس برای درمان بیماران مبتلا به کووید بالای ۱۸ سال استفاده شود.

در ماه نوامبر،‌ بریتانیا اولین کشور جهان بود که مصرف مولنوپیراویر در آن مجاز شد. در یک آزمایش بالینی ثابت شد که این دارو میزان بستری و مرگ‌و‌میر را تا حدود ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

از آغاز همه‌گیری تاکنون، ابتلای حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به ویروس کرونا در اسرائیل ثبت شده است؛ اما به گفته ارگان سیگال، داده‌کاو موسسه علوم ویزمان و مشاور دولت، تا پایان ماه ژانویه و فروکش کردن موج اومیکرون، ممکن است بین دو تا چهار میلیون نفر مبتلا شوند.

در ۱۰ روز گذشته، آمار روزانه مبتلایان بیش از چهار برابر شده است. شمار موارد ابتلای شدید نیز افزایش یافته اما با نرخ بسیار کمتر، از حدود ۸۰ نفر به حدود ۱۰۰ رسیده است.

© The Independent