دیدبان حقوق بشر سوریه: حزب‌الله پهپادهای ایرانی را در دمشق پنهان می‌کند

حضور نیروهای جمهوری اسلامی و حزب‌الله در جنوب و غرب سوریه افزایش یافته است

حزب‌الله پهپادها و سلاح‌های ایرانی را در مخفی‌گاه‌های زیرزمینی در جنوب دمشق پنهان می‌کند-Mahmoud ZAYYAT / AFP

دیدبان حقوق بشر سوریه روز یکشنبه گزارش داد که نیروهای جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان پس از دو حمله گسترده متنسب به اسرائیل، حضور خود را در جنوب و غرب دمشق، پایتخت سوریه افزایش داده‌اند.

این گزارش همچنین می‌گوید که نیروهای حزب‌الله در روزهای گذشته یک پایگاه نظامی قدیمی ارتش سوریه در دمشق را به مرکز عملیاتی و آموزشی برای پهپادها تبدیل کرده‌اند. این پایگاه در جنوب دمشق قرار دارد و نیروهای حزب‌الله اخیرا در اطراف آن دیده شده‌اند. گمان می‌رود که اخیرا پایگاه دیماس به طور کامل در اختیار نیروهای جمهوری اسلامی و حزب‌الله باشد. گزارش دیدبان حقوق بشر سوریه حاکی از آن است که حزب‌الله از سال ۲۰۱۵ در مناطق «خربه‌الورد» و «سیده زینت» در جنوب دمشق حضور دارد.

گزارش‌ها حاکی از انتقال محموله‌های قطعات پهپاد به این پایگاه است. پهپادهایی که گفته می‌شود ساخت ایران‌اند و حزب‌الله لبنان به پنهان‌سازی آنها در مخفی‌گاه‌های زیرزمینی کمک می‌کند. در روزهای اخیر حفاری‌هایی در نزدیکی این پایگاه انجام شده و پهپادها و سلاح‌های ایرانی در مخفی‌گاه‌های زیرزمینی پنهان شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید نیروهای حزب‌الله لبنان زمین‌های کشاورزی نزدیک این پایگاه را به بهانه ممانعت از تصویربرداری اهالی محلی، در اختیار گرفته‌اند.

این گزارش پس از آن منتشر شد که اسرائیل در دومین حمله گسترده خود به سوریه در یک ماه اخیر، بندر لاذقیه را هدف قرار داد. البته اسرائیل کمتر به طور رسمی مسئولیت حمله‌هایی از این دست را می‌پذیرد.

برخی گزارش‌ها حاکی از‌ آن است که اسرائیل در این حمله هوایی که خسارت‌های سنگینی برجا گذاشت، کانتینرهای تسلیحات و مهمات ایرانی را هدف گرفته است.

تهران این گزارش‌ها را تایید نکرده اما برخی ناظران می‌گویند، جمهوری اسلامی از بندر لاذقیه برای انتقال سلاح به گروه‌های نیابتی‌اش در سوریه استفاده می‌کند.

بیشتر از جهان