افزایش ۵۶ درصدی حمله‌های شورشیان در پاکستان، پس از پیروزی طالبان در افغانستان

شبه‌‎نظامیان پاکستان، در سال گذشته ۲۹۴ حمله را در آن کشور سازمان‌دهی و اجرا کردند

در سال ۲۰۲۰، پاکستان شاهد ۱۸۸ حمله شبه‌نظامیان بوده است - Asghar ACHAKZAI / AFP

پژوهش جدید اندیشکده مطالعات امنیت و منازعه پاکستان (PICSS) مستقر در اسلام‌آباد كه شنبه، يازدهم دی‌ماه منتشر شد، نشان می‌دهد که پس از پیروزی طالبان در افغانستان، حمله‌های شورشیان در پاکستان تا ۵۶ درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمار این  اندیشکده‌، شورشیان در طول سال ۲۰۲۱ میلادی، ۲۹۴ حمله مسلحانه را در خاک پاکستان انجام داده‌اند که در آن ۳۹۶ نفر از جمله ۱۸۶ غیرنظامی و ۱۹۲ نفر از نیروهای امنیتی آن کشور کشته شدند. همچنین، در اثر این حمله‌ها ۶۲۹ نفر از جمله ۴۰۰ غیرنظامی و ۲۱۷ نفر از نیروهای امنیتی پاکستان زخمی شدند. در سال ۲۰۲۱ و در جریان درگیری‌ها، ۱۸۸ شورشی در درگیری با نیروهای دولتی پاکستان کشته و دست‌‌کم ۲۲۲ نفر به اتهام فعالیت‌های تروریستی بازداشت شدند.

این آمار نشان می‌دهند که در سال ۲۰۲۰، پاکستان شاهد ۱۸۸ حمله شبه‌نظامیان بوده است که در آن ۲۶۶ نفر کشته و ۵۹۵ نفر زخمی شدند. مقایسه تعداد حمله‌ها در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که در سال گذشته تعداد حمله‌ها ۵۶ درصد افزایش یافته و شمار کشته‌شدگان نیروهای امنیتی پاکستان ۶۶ درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش این سازمان‌، تعداد حمله‌های شورشیان در سال ۲۰۲۱ در پاکستان، بالاترین میزان پس از سال ۲۰۱۷ بوده است.

افزایش حمله‌های شورشیان در پاکستان، با پیشروی طالبان در افغانستان هم‌زمان است. بر اساس این گزارش، افزایش حمله‌ها در پاکستان از ماه مه آغاز شد و در ماه اوت که دولت پیشین افغانستان به دست طالبان سقوط کرد، به بالاترین حد خود رسید. در ماه اوت، ۴۵ حمله در پاکستان انجام شد که در نتیجه آن ۶۴ نفر کشته شدند و ۱۳۶ نفر زخمی شدند. بر‌خلاف آتش‌بس یک‌ماهه میان تحریک طالبان پاکستان (TTP) و دولت آن کشور، حمله‌های شورشیان در آن کشور کاهش نیافت. در ماه دسامبر، شبه‌نظامیان ۲۸ حمله را در پاکستان سازمان‌دهی و اجرا کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس یافته‌های این اندیشکده‌، میانگین تعداد حمله‌های شبه‌‎نظامیان در هر ماه در پاکستان، از ۱۶ مورد در سال ۲۰۲۰ به ۲۵ مورد در سال ۲۰۲۱ رسیده است که بالاترین میزان پس از سال ۲۰۱۷ است. اگرچه بیشترین حمله‌ها در سال ۲۰۲۱، در ایالت‌های بلوچستان و خیبر پختون‌خواه پاکستان رخ داده است، اما بخش عمده‌ این حمله‌ها را شبه‌نظامیان متحد با طالبان افغانستان انجام‌ داده‌اند. تحریک طالبان پاکستان که قدرتمندترین جریان تروریستی در آن کشور است، با الهام از طالبان افغان، برای برپایی نظام دلخواهشان در آن کشور، انگیزه بیشتری گرفتند.

نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان، در اواخر اوت و پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان، در یک نوار صوتی گفت: «پس از تحکیم نظام اسلامی در افغانستان، حالا نوبت پاکستان است.» نور‌ ولی خطاب به هوادارانش گفت، برای برپایی نظام اسلامی در پاکستان متحد شوند، چون پیروزی متحدانشان در افغانستان، ثابت کرد که این کار ممکن است.

در پی افزایش حمله‌های شبه‌نظامیان به‌ویژه تحریک طالبان پاکستان در شهرهای مختلف آن کشور به‌ویژه در بلوچستان و خیبرپختون‌خواه، دولت پاکستان برای مهار این گروه از سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکه حقانی و وزیر کشور طالبان در افغانستان درخواست کمک کرد. سراج‌الدین حقانی میان دولت و تحریک طالبان پاکستان میانجی شد و در نتیجه، در ماه نوامبر دو طرف در‌خصوص آتش‌بس یک‌ماهه توافق کردند. گزارش این اندیشکده پاکستان نشان می‌دهد که آتش‌بس تاثیری در کاهش حمله‌های مرگبار در پاکستان نداشته است و طالبان افغان نیز کمکی به کاهش این حمله‌ها در پاکستان نکرده‌اند. در اوایل نوامبر، منصور احمدخان، سفیر پاکستان در افغانستان گفت، درصورتی‌که مذاکره میان دولت پاکستان و تحریک طالبان پاکستان شکست بخورد، طالبان افغان در برابر طالبان پاکستان مبارزه خواهند کرد.

در چهار ماهی که از سلطه طالبان بر افغانستان می‌گذرد، هیچ نشانه‌ای از درگیری و تنش میان طالبان پاکستان و طالبان افغان دیده نشده است. برعکس، بر اساس گزارش‌ها، صدها شورشی پاکستانی به دعوت رهبران طالبان وارد افغانستان شده‌اند تا در مدیریت افغانستان کمک کنند.

نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان نیز اوایل دسامبر، در یک نوار ویدیویی گفت، این گروه بخشی از طالبان افغانستان است و به مبارزه برای ایجاد یک نظام اسلامی در پاکستان ادامه می‌دهد.

افغانستان به‌دلیل درگیر بودن در یکی از طولانی‌ترین جنگ‌های جهان، به انبار اسلحه و باروت تبدیل‌شده است و گروه‌های شبه‌نظامی در کشورهای همسایه به‌ویژه پاکستان نیز می‌توانند از این انبارهای اسلحه سود ببرند. به‌نظر می‌رسد طالبان پاکستان به دلیل روابط عمیق با گروه‌های تروریستی مانند طالبان افغانستان، شبکه القاعده، داعش خراسان و سایر گروه‌هایی که در افغانستان و پاکستان فعال‌اند، در حال تبدیل‌شدن به دردسری بزرگ برای دولت پاکستان است.