دوران یکه‌تازی تسلا به پایان می‌رسد؟

شرکت گمنام ریویان بیش از ۱۳.۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد

خریداران می‌توانند با پرداخت ۸۰ هزار دلار یک خودروی شاسی‌بلند تمام برقی ریویان  سفارش دهند-عکس از تارنمای ریویان

تسلا نامی بزرگ و پیشتاز خودروهای برقی و خودران است و تا مدت‌ها به نظر می‌آمد تنها تولیدکننده معتبر این‌گونه خودروهاست اما اوضاع در حال تغییر است.

 برخی از مشتاقان استفاده از خودروهای برقی به سوی رقبای این شرکت می‌روند. ریویان یکی از آن‌ها است. Rivian Automotive, Inc. یک خودروساز آمریکایی و شرکت فناوری خودرو است که در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد. این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ یک شبکه شارژ انحصاری در ایالات‌متحده و کانادا ایجاد کند.

این شرکت پس از عرضه اولیه سهام خود در نوامبر ۲۰۲۱، بیش از ۱۳.۵ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد و نشان داد می‌تواند به رقیب اصلی تسلا تبدیل شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در حال حاضر خریداران می‌توانند با پرداخت ۸۰ هزار دلار یک R1S؛ خودروی شاسی‌بلند تمام برقی محصول ریویان را سفارش دهند. خرید از یک شرکت کاملا جدید که تا ۱۶ دسامبر سال ۲۰۲۰، تنها ۶۵۰ کامیون و دو خودرو شاسی‌بلند تولید کرده است؛ کمی دلهره‌آور به نظر می‌رسد اما افراد زیادی حاضرند خطر کنند.

برخی از خریداران بیش از سه سال است که صبورانه منتظر آماده شدن ریویان خود هستند. هزاران علاقه‌مند به خودروهای الکتریکی که مایل به پرداخت هزینه‌های کلان برای وسایل نقلیه‌ای هستند که به‌زحمت می‌شود گفت وجود دارند، آن‌هم از شرکتی که تاکنون خود را در این زمینه کاملا اثبات نکرده است.

علاوه بر ریویان که اولین عرضه خود را با ارزش بازار بسیار بالای صد میلیارد دلار به پایان رساند و موقتا از جنرال موتورز پیشی گرفت، شرکت لوسید نیز هست که سدان Air Dream جدیدش توسط MotorTrend به عنوان خودروی سال ۲۰۲۲ انتخاب شده است.

البته به نظر نمی‌رسد که ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، نگران شده باشد.

ماسک پس از عرضه اولیه عمومی سهام ریویان، پس از آرزوی موفقیت برای این شرکت، در توییتی نوشت: «صدها استارت‌آپ خودرو، هم الکتریکی و هم احتراقی وجود داشته است، اما تسلا تنها خودروساز آمریکایی است که در ۱۰۰ سال گذشته به تولید با حجم بالا و جریان نقدی مثبت رسیده است.»

اما برای برخی از خریداران، ایده رانندگی با یک تسلا که زمانی بسیار جذاب بود، اما اکنون بخشی از ناوگان تاکسی‌رانی و ماشین‌های کرایه‌ای است و به‌طور فزاینده‌ای توسط قشر سنتی‌تری از مردم خریداری می‌شود، دیگر چندان جذاب نیست.

خریداران وفادار و قدیمی تسلا هم از افت خدمات پس از فروش و کیفیت این خودروها شکایت دارند. به گزارش نیویورک پست تنها آخر سال ۲۰۲۱، نزدیک به یک ‌میلیون نسخه تسلا مدل ۳ و مدل S به دلیل مسائل ایمنی به کارخانه بازگردانده شده‌اند.

بیشتر از تکنولوژی