راهپیمایی حشد شعبی در بغداد به‌مناسبت سالگرد کشته‌شدن سلیمانی

رئیس حشد شعبی کشتن سلیمانی و المهندس را «جنایتی ناقض حق حاکمیت ارضی عراق» دانست و خواستار تکمیل خروج نظامی آمریکا از عراق شد

گروه‌های مسلح مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران در عراق، روز شنبه، ۱۱ دی‌ماه، حامیان خود را به‌مناسبت دومین سالگرد کشته‌شدن قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در بغداد گردهم آوردند.

قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران و ابومهدی المهندس، معاون پیشین نیروهای حشد شعبی، ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ با حمله پهپادی آمریکا در بغداد، پایتخت عراق، کشته شدند. 

براساس گزارش‌ها، هزاران تن از حامیان حشد شعبی، برخی همراه با فرزندانشان، روز شنبه درحالی‌که به‌سمت میدانی در مرکز بغداد راهپیمایی می‌کردند، شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند. برای این راهپیمایی کاروان‌هایی از مناطق دیگر عراق نیز راهی بغداد شده بودند و در آن تابوت‌هایی با تصاویری از دو فرمانده پیشین نظامی را به‌طور نمادین تشییع کردند.

حشد شعبی یا «بسیج مردمی عراق»، ائتلافی از گروه‌های شبه‌نظامی اغلب شیعه و مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران است که از سال ۲۰۱۴ با هدف مقابله با داعش سازماندهی و بعدتر در ساختار نیروهای مسلح آن کشور ادغام شدند. 

برخی از شرکت‌کنندگان در راهپیمایی روز شنبه پرچم‌های بزرگ سفید با نشان حشد شعبی یا پرچم‌های ملی عراق را حمل می‌کردند و برخی دیگر تصاویری از سلیمانی و المهندس را در دست داشتند. بر روی یکی از شعارنوشته‌ها در در این راهپیمایی نیز نوشته شده بود: «تروریسم ایالات متحده باید خاتمه یابد».

فالح الفیاض، رئیس حشد شعبی، نیز در سخنرانی خود برای شر‌کت‌کنندگان در این مراسم، کشتن سلیمانی و المهندس را «جنایتی ناقض حق حاکمیت ارضی عراق» دانست و خواستار تکمیل خروج نظامی آمریکا از عراق شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این درحالی است که دولت عراق هشتم دی‌ماه اعلام کرد که تمام نیروهای رزمی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا، آن کشور را ترک کرده‌اند. پیش‌تر آمریکا از پایان «عملیات رزمی» نیروهای آن کشور در عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ خبر داده، اما گفته بود که حدود ۲۵۰۰ سرباز آمریکایی و یک‌هزار نیروی ائتلاف برای مشاوره، آموزش و کمک به نیروهای ارتش عراق، در آن کشور باقی خواهند ماند. 

از آن سو، حشد شعبی و شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در عراق، بارها خواستار «خروج کامل» نیروهای آمریکایی از این کشور شده و تهدید کرده‌‌اند که درصورت باقی ‌ماندنشان در عراق پس از ۳۱ دسامبر (۱۱ دی‌ماه)، به آن‌ها حمله خواهند کرد.

حمله به سلیمانی و المهندس در نزدیکی فرودگاه بغداد، در ژانویه ۲۰۲۰ با دستور دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری پیشین ایالات متحده انجام شد. ترامپ در آن زمان اعلام کرد که این ترور در واکنش به موجی از حملات علیه منافع آمریکا در عراق صورت گرفته است.

کشته‌شدن سلیمانی، شخصی که معمار راهبرد نظامی ایران در خاورمیانه خوانده می‌شد، نگرانی‌هایی درمورد احتمال رویارویی مستقیم نظامی بین واشینگتن و تهران برانگیخت و جمهوری اسلامی هشدار داد که انتقام ترور این فرمانده نظامی را خواهد گرفت.

پنج روز پس از کشته‌شدن سلیمانی، ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد، محل استقرار گروهی از نیروهای آمریکایی در عراق، و پایگاه دیگری در نزدیکی اربیل در شمال عراق موشک‌هایی شلیک کرد.