هند ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به کابل فرستاد

هفته آینده ۵۰۰ هزار دوز دیگر از مجموع یک‌میلیون دوز واکسن کرونا، از دهلی به کابل منتقل می‌شود

در اوایل ماه دسامبر، هند ۱.۶ تن کمک‌های پزشکی را با کمک سازمان بهداشت جهانی به افغانستان فرستاد - twitter Arindam Bagchi

شنبه، ۱۱دی‌ماه، وزارت خارجه هند اعلام کرد که دولت هند در ادامه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان، ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا به کابل فرستاد. محموله فرستاده‌شده به کابل را بیمارستان ایندراگاندی تحویل گرفته است. بر اساس خبرنامه وزارت خارجه هند که در سایت آن وزارت منتشر شد، دولت هند برای حمایت از مردم افغانستان متعهد شده و قرار است در هفته آینده نیز ۵۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از مجموعه یک‌میلیون دوز از کمک‌های بشردوستانه دولت هند به کابل ارسال شود.

وزارت خارجه هند در این خبرنامه گفت: «دولت هند متعهد شده است که کمک‌های بشردوستانه شامل غذا، یک‌میلیون دوز واکسن کرونا و داروهای حیاتی و ضروری را به افغانستان ارسال کند.» در اوایل ماه دسامبر، هند ۱.۶ تن کمک‌های پزشکی را با کمک سازمان بهداشت جهانی (WHO) به افغانستان فرستاد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه هند افزود: «در هفته‌های آینده، تامین نیازمندی‌های مردم افغانستان در زمینه گندم، تجهیزات پزشکی و دارو را به عهده خواهیم گرفت. در این راستا، ما با سازمان ملل و سایر سازمان‌ها برای نهایی کردن روش حمل‌ونقل در تماس خواهیم بود.»

با فروپاشی دولت پیشین افغانستان در پانزدهم اوت و گسترش فقر و گرسنگی در آن کشور، سازمان ملل از وقوع فاجعه انسانی پس از قطع شدن کمک‌های بشردوستانه و بیکار شدن میلیون‌ها نفر در افغانستان خبر داد. دولت هند در اواخر ماه اوت اعلام کرد که ۵۰ هزار تن گندم و مقداری دارو و تجهیزات بهداشتی به افغانستان کمک می‌کند، اما به‌دلیل مسدود بودن پروازها میان دو کشور، این کمک‌ها باید با عبور از خاک پاکستان به افغانستان برسد. دولت پاکستان در ابتدا با عبور این محموله‌های کمکی مخالفت کرد، اما پس از تقاضای طالبان و سازمان‌های کمک‌رسان، پاکستان موافقت کرد که محموله‌های کمکی با کامیون‌های افغانستان و با نظارت پاکستان به افغانستان منتقل شوند. سه‌شنبه، ۷‌ دی‌ماه، هندوستان تایمز به نقل از منابعی در دولت هند گزارش داد که با گذشت چهار ماه از اعلام کمک‌های دولت هند به مردم افغانستان، هنوز این کمک‌ها به افغانستان نرسیده و دولت پاکستان مانع عبور آن از خاک آن کشور شده است.

دولت هند تاکنون هیچ رابطه‎ رسمی و علنی با طالبان برقرار نکرده است و سفارت و کنسولگری‌های آن کشور در کابل و شهرهای بزرگ افغانستان نیز تعطیل شده‌اند. کمک‌های بشردوستانه هند تاکنون در بیمارستان ایندراگاندی که تحت حمایت دولت هند است، بین نیازمندان توزیع شده است و سازمان ملل نیز در تسهیل این کمک‌‌رسانی نقش دارد.