دانمارک در شمال سوریه به دنبال چیست؟

کشورهای غربی حاضر در سوریه مهاجمان غیرقانونی‌ هستند

عکس از الوقت

طی روزهای اخیر مقامات دولت دانمارک اعلام كردند كه در حال تدارک برای پیوستن به ایالات متحده در انجام عملیات‌های نظامی در شمال شرقی سوریه هستند. دانمارک یکی از توسعه یافته‌ترین کشورهای جهان به لحاظ اقتصادی – اجتماعی است که با برخورداری از بالاترین سطح کیفیت زندگی و نیز عملکرد موفق دولت در سطح ملی، از جمله در زمینه حمایت از آزادی های مدنی و پایین ترین میزان فسادُ در صدر کشورهای پیشرفته جهان قرار گرفته است.

اما موضوع حضور دانمارک در سوریه به همراه ایالات متحده از جمله مسائل مهمی است که تحت هیچ شرایطی مورد تأیید مردم و دولت سوریه نبوده است. مردم سوریه همواره مخالفت خود با حضور مهاجمان خارجی در داخل مرزهای سوریه را بر زبان آورده و خواستار خروج آنها از قلمرو سوریه شده اند. حتی با وجود جنگ داخلی هشت ساله در این کشور، سوریه همواره تمایل خود را به مبارزه با گروهک‌های تروریستی داخلی و خارجی در راستای حفظ تمامیت ارضی خود نشان داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما با توجه به حضور مداوم ایالات متحده در منطقه خاورمیانه تعبجب آور نیست که مقامات آمریکایی از تصمیم دانمارک استقبال گرمی داشته باشند. بلافاصله بعد از اعلام تصمیم دانمارک برای ورود به سوریه، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده اذعان داشت که ایالات متحده از تصمیم دولت دانمارک مبنی بر اعزام نیروهای خود به سوریه برای حمایت از عملیات نظامی در این منطقه استقبال می‌كند. به گفته وی، ایالات متحده به عنوان رهبر «ائتلاف جهانی برای مبارزه با گروه اسلامی داعش» بر این اعتقاد است که تصمیم دانمارک برای مداخله در شمال شرقی سوریه بیانگر تعهد این کشور به همکاری با ایالات متحده و متحدان آن از جمله نیروهای دموکراتیک سوریه جهت از میان برداشتن داعش است. سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده همچنین اظهار داشت که در پی این تصمیم، دولت دانمارک در پشتیبانی از ثبات و امنیت منطقه با نیروهای نظامی ایالات متحده در شمال شرقی سوریه همکاری خواهد کرد و ایالات متحده مشتاقانه در انتظار آغاز همکاری با دانمارک در سوریه برای شکست دائمی داعش در سوریه و دیگر مناطق جهان است.

اما یکی از نکات اساسی در این خصوص مبنای قانونی انجام اقدامات و عملیات‌های مشترک نظامی دانمارک به همراه دیگر اعضای ناتو از جمله ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا و ترکیه در مناطق شمالی سوریه است. نکته قابل توجه در این خصوص آن است که مداخله و حضور هیچ یک از قدرت های فوق در سوریه مورد تأیید دولت سوریه و شورای امنیت سازمان ملل متحده نبوده است. بدین ترتیب، انجام هر گونه عملیات نظامی در این کشور نیز مبنای قانونی نداشته و در عین حال نقض حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه به شمار می‌آید.

اما امر مسلم این است که هر یک از کشورهای غربی حاضر در سوریه در حقیقت مهاجمان غیرقانونی‌ای هستند که با هدف حمایت از جنبش جدایی طلب کُردهای سوریه در مناطق شمالی این کشور وارد منطقه شده‌اند. قابل توجه است که نیروهای دموکراتیک سوریه ساخته و پرداخته ایالات متحده است که در حقیقت منشعب از یگان‌های مدافع خلق (ی. پ. گ) سوریه است. گفتنی است که یگان‌های مدافع خلق خود شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) در ترکیه است که پیش‌تر از طرف ایالات متحده و دیگر اعضای سازمان ناتو به عنوان یک گروهک تروریستی شناحته شده است.

از سال 2014 تا کنون و در نتیجه حملات نظامی ائتلاف مبارزه با داعش که با رهبری ایالات متحده تشکیل شده است بیش از 1400 غیر نظامی جان باخته‌اند. در نتیجه چنین شرایطی مقامات دانمارک با علم به آثار و نتایج اقدامات نظامی ایالات متحده در سوریه، خود را همچنان متعهد به همکاری با عملیات‌های فوق در سوریه دانسته و حضور در داخل مرزهای سوریه را افتخاری برای دانمارک به عنوان یکی از اعضای ناتو تلقی می کنند. این البته شاید بی‌تفاوتی مقامات دانمارکی به این مسئله است که در صورت عدم حمایت ایالات متحده از گروه‌های جدایی طلب فوق شاید جنگ داخلی سوریه به هشت سال نینجامیده بود و سوریه به کانون درگیری‌ها تبدیل نمی‌شد.

اما در کنار تصمیم دانمارک به اعزام نیرو به سوریه گویا مقامات این کشور در نظر دارند همچنین با حضور خود در تنگه هرمز به دیگر کشورهای اروپایی حاضر در خلیج فارس پیوسته و مانع تهدید امنیت دریایی ایران بشوند. پس از اعلام عدم تمایل دانمارک به پیوستن به ائتلاف دریایی ایالات متحده در تنگه هرمز، اکنون مقامات دانمارکی علاقمندی خود را به حضور در خلیج فارس، اما به رهبری اروپا، ابراز می‌کنند. البته به نظر می‌رسد که این رویکرد دانمارک عکس‌العملی بود به تمامیت خواهی دولت ترامپ که اخیراً موجب ایجاد تنش‌هابی هر چند جزئی بین دو کشور گردید. چندی پیش دولت دانمارک درخواست دونالد ترامپ برای خرید جزیره گرینلند در دانمارک را رد کرده بود که در نهایت عکس‌العمل بسیار تند ترامپ را در پی داشت. اما در هر صورت، مطابق آنچه که وزیر امور خارجه دانمارک عنوان کرده است، هدف دانمارک از حضور نظامی در سوریه و خلیج فارس به مبارزه با وضعیت اضطراری موجود در این منطق محدود نبوده و دولت دانمارک به دنبال تحقق اهداف بلند مدتِ اروپا در جهت حفظ و تأمین صلح در مناطق مختلف است.

نکته مهم دیگر این که، اگر چه مقامات دانمارکی پیش تر عدم تمایل خود به حضور در خلیج فارس تحت رهبری ایالات متحده را اعلام کرده اند، اما از سوی دیگر اعلام خبر ارسال یک ناو جنگی برای همکاری با نیروی دریایی ایالات متحده در آمریکای شمالی حکایت از تمایل دانمارک به از سر گیری و بهبود روابط با دولت ترامپ دارد.

بنابراین، به نظر می رسد که ایجاد همکاری نزدیک و بیش از پیش مستحکمِ دانمارک با ایالات متحده از جمله اولویت های فعلی مقامات دولت دانمارک است. از این رو، تصمیم دانمارک برای ملحق شدن به عملیلت‌های نظامی ایالات متحده در شمال شرقی سوریه نیز مؤید تلاش دانمارک برای نزدیکی به ایالات متحده بوده و به احتمال قریب به یقین حتی بیش از شرکت دانمارک در مأموریت فرضیِ حفظ و تقویت امنیت دریایی در خلیج فارس اهمیت دارد.