امام جمعه قم: برخی معتقدند دوران قطع دست برای سارق، حجاب و قصاص سپری‌شده است

فعالان حقوق بشر احکامی همچون قطع دست، قصاص و حجاب اجباری را نافی کرامت انسانی توصیف می‌کنند

مجازات قطع دست تا پیش از انقلاب سال ۵۷ در قوانین ایران وجود نداشت - عکس از خبرگزاری حوزه

محمد سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در قم درباره اجرای احکام فقهی در جمهوری اسلامی گفت: «برخی معتقد هستند با توجه به مسائل سیاسی و اقتصادی و برای حفظ ارتباط با دنیا غرب، دوران احکامی مانند قطع دست برای سارق، حجاب و پوشش عفیفانه و قصاص سپری‌شده است.»

او در نماز جمعه ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ قم با انتقاد از افرادی که خواهان به‌روزرسانی احکام فقهی و عدم اجرای احکام خشونت‌آمیز در دوران کنونی، این خواسته را «جاهلیت مدرن» و این خواسته را تفسیرهای غرب‌گرایانه از قرآن خواند.

فعالان حقوق بشر احکامی همچون قطع دست، قصاص و حجاب اجباری را از جمله مجازات‌های نافی اصل کرامت انسانی توصیف می‌کنند.

سازمان عفوبین الملل بارها از همه مقام‌های جمهوری اسلا‌می‌و نمایندگان مجلس شورای اسلا‌می‌در ایران خواسته است که  این گونه مجازات‌های بی رحمانه از جمله شلاق، قطع عضو و کور کردن چشم را از قانون مجازات اسلا‌می‌حذف کنند و همچنین نظام کیفری در ایران  را به سمتی سوق دهند که متمرکز بر بازپروری افراد و کرامت انسانی آنها باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید دهقان، وکیل دادگستری و عضو کانون وکلا در ایران، در خصوص تأثیر مجازات‌هایی همچون قطع عضو در کم‌شدن جرائم به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «یکی از اهداف اصلی مجازات علاوه بر اصلاح مجرم، عبرت دیگران است. همان‌طور که می‌دانیم و می‌بینیم در تمام این سال‌ها و دهه‌ها یکی از سخت‌ترین و خشن‌ترین مجازات‌ها مجازات اعدام بوده است. آیا پرونده‌ها یا جرائمی که منتهی به مجازات اعدام می‌شد با اعدام‌های زیاد که تا الان اجرا شده است کم شد؟ این سؤال محوری است که باید از خودمان بپرسیم. قاعدتاً همین‌طور که می‌بینم پاسخ منفی است و هیچ‌کدام از آن جرایم به دلیل شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور تعداد مجرمانشان کم نشده‌اند و بنابراین پس می‌توان فهمید که دو هدف اصلی و کلاسیک مجازات در واقع تأمین نشده و نمی‌شود به‌ویژه در بحث‌هایی از این دست در بحث اعدام که اصلاً اصلاح مجرم منتفی است چرا که وقتی شما کسی را اعدام می‌کنید دیگر آن انسان وجود ندارد که بخواهد اصلاح شود.»

مجازات قطع دست تا پیش از انقلاب سال ۵۷ در قوانین ایران وجود نداشت اما پس از انقلاب، فقها بر اساس آیه ۳۸ سوره مائده، برخی از سارقان را مستحق چنین حکمی دانستند.