دولت برای «اجرای قاطعانه قوانین حجاب» وارد عمل می‌شود

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، گفت مسئله حجاب باید از اداره‌ها شروع شود

اجرای قوانین سختگیرانه حجاب در اداره‌های دولتی ماجرای الزام به رعایت حجاب در اوایل انقلاب را تداعی می‌کند‌ـ ATTA KENARE / AFP

انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، از برنامه دولت برای «اجرای قاطعانه قوانین حجاب» خبر داد و گفت که مسئله حجاب باید از اداره‌ها شروع شود.

خزعلی که پیش‌تر نیز از «حجاب اجباری» و «ازدواج زودهنگام» دفاع کرده بود، در سخنان اخیر خود نیز گفت: «قانون‌های بسیاری در مورد حجاب داریم که متاسفانه تا به امروز اجرانشده است، اما دولت برای اجرای این قوانین قاطعانه ورود می‌کند.»

معاون رئیسی در امور زنان و خانواده تجرد قطعی را از «تهدیدهای جدی» کشور خواند و گفت: «دشمنان هم برای از بین بردن اقتصاد ما و هم برای از بین بردن نسل ما برنامه‌ریزی کرده‌اند.»

او همچنین مدعی شد که «دشمنان» نسل ایرانی و اسلامی را هدف قرار داده‌اند و فضای مجازی اگر «درست» نشود می‌تواند «کشنده» باشد. سخنان این مقام دولتی و دستور اخیر ابراهیم رئیسی در باره حجاب در اداره‌های دولتی حاکی از آن است که دولت سیزدهم اعمال محدودیت‌های بیشتر در زمینه حجاب را در دستور کار قرار داده است.

رئیسی روز یکشنبه ۵ دی‌ماه به مسئولان دولتی دستور داد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درزمینه «حجاب و عفاف» را اجرا کنند. او با بیان اینکه برای ایجاد تحول نباید حتی یک روز را هم از دست بدهیم، گفت: «تغییرات ضروری در سازمان اداری دولت باید به کارآمدی نظام اداری بینجامد.»

اجرای قوانین سختگیرانه حجاب در اداره‌های دولتی ماجرای الزام به رعایت حجاب در اوایل انقلاب را تداعی می‌کند. در اسفند سال ۱۳۵۷، حدود یک ماه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، روح‌الله خمینی در قم به حضور زنان بدون حجاب در اداره‌ها اعتراض کرد و گفت: «زنان اسلامی باید با حجاب اسلامی بیرون بیایند. نه اینکه خودشان را بزک کنند. زن‌ها هنوز در ادارات با وضع پیشین کار می‌کنند. زن‌ها باید وضع خودشان را عوض کنند. به من گزارش داده‌اند که در وزارتخانه‌های ما زن‌ها لخت‌ هستند و این خلاف شرع است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دستور او درباره الزام زنان به رعایت حجاب در همان زمان نیز مخالفان و منتقدان زیادی داشت، با این‌ حال، مقام‌های حکومتی و امنیتی ایران با شعارهایی نظیر «یا روسری یا توسری» زنان را به رعایت حجاب مجبور کردند. حدود هفت سال بعد نیز با الحاق تبصره‌ای به ماده ۱۴۱ قانون مجازات اسلامی، حجاب اجباری در ایران قانونی شد.

یک سال بعد، یعنی در بهمن سال ۱۳۷۶، نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی، «اصول و مبانی و روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف» را تصویب کرد و در مرداد سال ۱۳۸۴ نیز «راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف» در همین شورا تصویب شد.

با وجود اجرای قوانین سخت‌گیرانه حجاب در اداره‌های دولتی و مکان‌های عمومی و الزام زنان به رعایت حجاب اجباری، قوانین مربوط به حجاب با گذشت زمان سخت‌گیرانه‌تر نیز شده است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۱۳۹۸ اعلام کرد به‌دلیل «سرعت‌بالای تغییر و تحولات فرهنگی و اجتماعی» و «ظهور فناوری‌های نوین و مسائل نوپدید» سند جدیدی با عنوان «مجموعه تکمیلی» به مصوبه‌های پیشین درزمینه حجاب افزوده است.

حسن روحانی، رئیس وقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، در مهرماه سال ۱۳۹۸ این سند را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ کرد و بر اساس آن، وزارتخانه‌هایی همچون ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، کشور، ارشاد، علوم و تحقیقات، صمت، بهداشت، آموزش‌وپرورش، اطلاعات و نهادهایی مثل شهرداری‌ها، سازمان بسیج مستضعفین، نیروی انتظامی، معاونت امور زنان و خانواده و صداوسیما موظف شدند «اقدامات اجرایی برای گسترش فرهنگ عفاف‌و‌حجاب» را در دستور کار قرار دهند.

«نظارت بر رعایت عفاف‌و‌حجاب و ارزش‌ها»، «پیشگیری از بروز بدحجابی»، «آگاهی‌دهی نسبت به مزایا و پیامدهای فردی و اجتماعی عفاف‌ و‌ حجاب برای کارکنان» و «مناسب‌سازی محیط کار بانوان برای تامین امنیت اخلاقی» از جمله وظایفی است که برای دستگاه‌های اجرایی در زمینه حجاب تعیین‌ شده است.