اعتراض کاربران چینی به آگهی نژادپرستانه مرسدس بنز

مرسدس بنز پخش آگهی تبلیغاتی را به دلیل واکنش شدید کاربران به «چشم کج» مدل آن حذف کرد

نسل جدید شهروندان آسیایی تلاش می‌کنند تا با تصاویر اغراق‌شده و غیرواقعی در رسانه‌ها مقابله کنند-Mercedes Benz

 شرکت خودروسازی مرسدس بنز پخش ویدئوی تبلیغاتی خود را به دلیل واکنش شدید کاربران شبکه‌های اجتماعی در چین متوقف و آن را حذف کرد.

در یکی از ویدئوهای کارزار تبلیغاتی مرسدس بنز زن چینی با چشم‌هایی که به عقیده کاربران معترض «به شکل اغراق‌آمیزی مورب است» دیده می‌شود.

رسانه‌های اجتماعی چینی درگیر بحثی داغ درباره تبلیغاتی شده‌اند که ایده آل‌های زیبایی غربی را برای زنان آسیایی پیاده کرده بود، از جمله استفاده از آرایش برای ایجاد کلیشه «چشم‌های مورب».

این ویدیویی در شبکه اجتماعی چینی Weibo در ۲۵ دسامبر منتشر شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش رسانه‌های چینی تنها سه روز پس از انتشار بیش از ۱۷۰ میلیون واکنش با هشتگ «آرایش مدل مرسدس بنز بحث‌برانگیز است» در این شبکه اجتماعی ثبت شد.

این خودروساز یکی از جدیدترین شرکت‌هایی است که در بحبوحه حمله منتقدان بر علیه شرکت‌های غربی به دلیل ترویج کلیشه‌های زیبایی چینی در تبلیغاتشان، سوژه انبوه جنجال‌های شبکه‌های اجتماعی چین شده است. در اوایل این هفته گوچی نیز به‌طور مشابه برای تبلیغ کیف‌دستی جدیدی که از ویژگی‌های چینی «تبعیض‌آمیز» استفاده می‌کند، هدف انتقادات شدید قرار گرفت.

ژو وی، پروفسور حقوق ارتباطات از دانشگاه علوم سیاسی و حقوق چین، در بیانیه‌ای به گلوبال تایمز در رابطه با تبلیغ گوچی گفت: «این به‌شدت بی‌احترامی به فرهنگ ماست. انزجار و تنفر شدید کل جامعه از این نوع توهین باید شنیده شود.»

دیور نیز در ماه نوامبر پس از سروصدای تبلیغات کیف‌دستی عذرخواهی کرد. عکاس اهل پکن، چن من، به «نابالغی و نادانی» خود با «تداوم کلیشه‌های نژادی» برای عکس‌برداری اعتراف کرد و این خانه مد گفت که «به احساسات مردم چین احترام می‌گذارد».

منتقدان با نمایش «چشم‌های بیش‌ازحد مورب»، موهای دوگوشی بسته شده و چتری بچگانه که با کلیشه‌های غربی قرن نوزدهم از مردم چین مطابقت دارد، اعتراض می‌کنند.

کلیشه‌های مربوط به ساکنان آسیای شرقی مخصوصاً در ایالات‌متحده مجموعه‌ای از نمادهای قومیتی است در مورد مهاجران نسل اول و شهروندان آمریکایی متولدشده که اعضای خانواده آن‌ها از شرق آسیا به ایالات‌متحده مهاجرت کرده‌اند.

کلیشه‌های آسیای شرقی و آسیای جنوب شرقی، مانند سایر کلیشه‌های قومی و نژادی، اغلب در رسانه‌های جریان اصلی، سینما، موسیقی، تلویزیون، ادبیات و در اینترنت و همچنین سایر اشکال بیان خلاق در فرهنگ و جامعه آمریکا به تصویر کشیده می‌شوند.

کلیشه‌های داستانی عبارت‌اند از  یک شخصیت آسیایی تهدیدآمیز و مرموز و یا یک شخصیت آسیای شرقی «خوب» حرف گوش‌کن و مطیع.

زنان آسیای شرقی به‌عنوان موجودات جنسی پرخاشگر یا فرصت‌طلب یا به‌عنوان «بانوان اژدها» و حیله‌گر به تصویر کشیده شده‌اند. این در تضاد با سایر تصویرهای اغراق‌آمیز «عروسک‌های چینی»، «دختران گیشا» یا روسپی‌ها است.

نسل جدید شهروندان آسیایی تلاش می‌کنند تا با تصاویر اغراق‌شده و غیرواقعی در رسانه‌ها مقابله کنند.

بیشتر از زندگی