رئیس جمهوری عراق زمان برگزاری اولین جلسه مجلس را تعیین کرد

مجلس جدید عراق ۹ ژانویه تشکیل می‌شود

برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، فرمان تشکیل مجلس تازه این کشور را صادر کرد-LUDOVIC MARIN / POOL / AFP

به گزارش رویترز، برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق، روز پنجشنبه ۳۰ دسامبر (۹ دی)، فرمان تشکیل مجلس تازه این کشور در تاریخ ۹ ژانویه را صادر کرده است که در نتیجه آن، مسیری شکل‌گیری دولت بعدی این کشور نیز گشوده خواهد شد.

نمایندگان مجلس عراق در نخستین نشست، رئیس مجلس و دو معاون او را برمی‌گزینند. سپس رئیس‌جمهوری جدیدی را انتخاب خواهند کرد که او نیز به نوبه خود، رهبر بزرگ‌ترین ائتلاف پارلمانی را با سمت نخست‌وزیر، برای تشکیل دولت مامور می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقتدی صدر، روحانی شیعه، برنده اصلی انتخابات ‌مجلس عراق بود که در ماه اکتبر برگزار شد. این سیاستمدار روحانی شیعه به دلیل داشتن مواضع سرسختانه‌ علیه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده، شناخته‌شده است.

ائتلاف پارلمانی به رهبری او که در مجلس پیشین نیز با ۵۴ کرسی از ۳۲۹ کرسی، بزرگ‌ترین ائتلاف بود، اکنون ۷۳ کرسی را در اختیار دارد. گروه رقیب آن یعنی ائتلاف فتح که بازوی سیاسی شبه‌نظامیان طرفدار تهران شناخته می‌شود، با کاهش اقبال شدید در انتخابات، در این مجلس تنها ۱۷ کرسی دارد. این ائتلاف در مجلس پیشین، بر ۴۸ کرسی تکیه زده بود.

رهبران ائتلاف پارلمانی فتح روز چهارشنبه در نجف، به خانه مقتدی صدر رفتند تا درباره تشکیل دولت آینده گفت‌وگو کنند. تاکنون درباره نتایج این نشست گزارش روشنی منتشر نشده است.

از آنجا که هیچکدام از ائتلاف‌ها اکثریت مجلس را در اختیار ندارند، ائتلاف‌های شیعه، سنی و کرد برای سهم گرفتن در دولت آینده مانورهای سیاسی فشرده‌ای در پیش خواهند داشت.

یادآور می‌شویم دادگاه عالی عراق روز دوشنبه، ۶ دی، نتایج انتخابات را تایید کرد. بر اساس قانون اساسی عراق، پس از این حکم، مجلس تازه باید ظرف دو هفته تشکیل شود. گروه‌های طرفدار جمهوری اسلامی ایران که در انتخابات این دوره مجلس عراق شکست سنگینی را متحمل شدند، با ادعای تقلب در انتخابات کوشیدند مانع از تایید نتیجه نهایی انتخابات شوند.

بیشتر از جهان