ضمیر کابلوف مقررات جدید طالبان برای زنان را «حماقت محض» خواند

زنان و مردان افغان این محدودیت‌ها بر امور روزمره زندگی خود را نمی‌پذیرند

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان، در مصاحبه با اسپوتنیک، طالبان را در مدیریت افغانستان ناتوان دانست و مقررات اخیر این گروه برای زنان و مردان این کشور را «حماقت محض» توصیف کرد.

کابلوف از طالبان خواست تا به منظور مدیریت بر افغانستان، برای بازگشت متخصصان افغان که به خارج از کشور خود فرار کرده‌اند، فضایی امن و قابل‌اعتماد ایجاد کنند؛ چون مدیریت یک کشور در نبود افراد متخصص ممکن نیست.

نماینده ویژه رئیس‌جمهوری روسیه در امور افغانستان در مورد مقررات جدید طالبان برای مردم افغانستان از جمله منع تراشیدن ریش، خودداری رانندگان تاکسی از سوار کردن زنانی که تنها سفر می‌کنند و بسته شدن حمام‌های زنانه، گفت: «این دستورها حماقت محض‌اند و باید اصلاح شوند. زنان و مردان افغان این محدودیت‌ها بر امور روزمره زندگی خود را نمی‌پذیرند و این ممکن است وضعیت را برای طالبان بدتر کند.»

ضمیر کابلوف فعالیت‌های نظامی جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود را «مجازی» توصیف کرد اما هشدار داد: «اگر فعالیت نظامی آن به شکل فیزیکی درآید و ملموس شود، به معنی وقوع یک جنگ داخلی و ادامه کشتار و قتل‌عام در افغانستان خواهد بود.»

ضمیر کابلوف که بارها به افغانستان رفته و از چند سال قبل با سران طالبان روابط عمیقی برقرار کرده است، می‌گوید که روند به رسمیت شناخته شدن دولت طالبان نزد سایر کشورها در حال انجام است. او ادعا کرد که هفت سفارتخانه در کابل فعالیت دارند و چند کشور دیگر در حال باز کردن سفارتخانه‌های خود در این شهرند. او حضور طالبان در کنفرانس‌هایی مانند فرمت مسکو و نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی در پاکستان را فرصت‌هایی برای این گروه دانست تا از این طریق بتواند با نمایندگان کشورهای مختلف دیدار و گفت‌وگو کند.

کابلوف افزود: «به رسمیت شناختن یک عمل سیاسی است، اما گام‌های عملی روند به رسمیت شناختن طالبان در حال برداشته شدن‌اند.»

در سال‌های اخیر، روسیه یکی از کشورهای نزدیک و همسو با گروه طالبان شناخته شده با این حال تاکنون دولت انحصاری و قومی این گروه را به رسمیت نشناخته است. دولت روسیه به دلیل رقابت با آمریکا، خروج نیروهای ناتو و آمریکا از افغانستان و بازگشت طالبان به قدرت را شکست تاریخی ناتو می‎‌داند.

نام گروه طالبان از سال ۲۰۰۳ تاکنون در فهرست گروه‌های تروریستی ممنوعه در روسیه ثبت شده و هنوز از این فهرست حذف نشده است.