راه حل «دو کشور در یک سرزمین»، محور گفتگوی تلفنی محمود عباس با پوتین

دولت جدید اسرائیل تمایلی به شروع مجدد مذاکرات صلح و حرکت به سوی راه‌حل دو دولتی ندارند

عباس گفت که اسرائیل با اقدامات خود راه‌حل دو دولتی را نابود می‌کند - AFP

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در گفتگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بار دیگر بر راه حل «دو کشور در یک سرزمین» تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری وفا، رؤسای جمهور دو کشور آخرین تحولات مربوط به موضوع فلسطین و راه‌های تقویت روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

محمود عباس، با اشاره به عواقب اقدامات یک‌جانبه اسرائیل، خواهان توقف شهرک‌سازی‌ها، مصادره زمین‌ها، تخریب منازل و اخراج فلسطینیان از بیت‌المقدس شد.

او در ادامه با تاکید بر راه حل «دو کشور در یک سرزمین» گفت که محدودیت‌های اقتصادی و امنیتی جایگزین راه حل سیاسی نیست.

این گفتگو در حالی صورت گرفت که محمود عباس روز سه‌شنبه، با بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل در خانه او ملاقات و درباره مسائل امنیتی و اقتصادی گفت‌و‌گو کرد.

روسیه از روابط خوبی با اسرائیل برخوردار است و عباس امیدوار است که پوتین بتواند به احیای گفتگوهای صلح کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر در مهرماه سال جاری، در مجمع عمومی سازمان ملل، عباس گفت که اسرائیل با اقدامات خود راه‌حل دو دولتی را نابود می‌کند. او هشدار داد که این می‌تواند باعث شود مردم فلسطین خواهان «راه‌حل تک دولتی» شوند، یعنی تقاضای حقوق برابر به‌عنوان شهروندان یک دولت واحد که شامل کل اسرائیل، کرانه غربی و نوار غزه شود. به گفته او اسرائیل از طریق ساخت شهرک‌های یهودی‌نشین غیرقانونی در کرانه غربی مشغول «نابود کردن چشم‌‌انداز راه‌حل سیاسی بر بنیان راه‌حل دو دولتی» است.

کرانه غربی و نوار غزه در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷ توسط اسرائیل به ترتیب از اردن و مصر تصاحب شدند و از این رو شهرک‌سازی در آن‌ها از نظر جامعه جهانی غیرقانونی محسوب می‌شود.

مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین در سال ۲۰۱۴ متوقف شدند و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین که از سال ۲۰۰۹ سر کار بود، به روشنی علاقه چندانی به ادامه آن‌ها نداشت. اختلاف درون اردوگاه فلسطینی و افتادن نوار غزه به دست گروه حماس در سال ۲۰۰۷ نیز در این میان نقش داشته است.

دولت جدید اسرائیل به نخست‌وزیری نفتالی بنت متشکل از هشت حزب با سیاست‌های مختلف است. اما نه آقای بنت و نه وزیر خارجه میانه‌‌رو او، یائیر لاپید، به نظر تمایلی به مذاکرات صلح و حرکت به سوی راه‌حل دو دولتی ندارند. با این‌که نتانیاهو حداقل در کلام موافق تشکیل دولت فلسطینی بود،  بنت از اساس با هرگونه استقلال برای فلسطینی‌ها مخالف است. بنت به همین علت حتی مخالف طرح موسوم به «معامله قرن» دونالد ترامپ بود که مورد پذیرش نتانیاهو بود اما فلسطینی‌ها به هیچ وجه آن را نپذیرفتند. بنیان این طرح هم راه‌حل دو دولتی بود اما دولت فلسطینی که از آن بیرون می‌آمد تکه‌پاره و بسیار کوچک‌تر از پیشنهادهای پیشین بود و از این رو بیشتر ناظرین و کارشناسان آن را راه‌حلی جدی نمی‌دانستند.

بیشتر از جهان