احتکار دارو، نتیجه خبر حذف ارز ٤٢٠٠ تومانی

بسیاری از داروهای ساده در حال حاضر کمیاب و نایاب شده‌اند

این روزها خبر افزایش چند برابری قیمت دارو و ناتوانی بیماران از خرید آن باعث نگرانی گسترده در مردم شده است. در همین رابطه، دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان مؤسس داروخانه‌های استان تهران گفت: «بخشی از داروهای وارداتی چند ماهی است که ارز دولتی دریافت نمی‌کنند و به همین دلیل با افزایش قیمت حدود ۴ برابری بخشی از اقلام دارویی روبرو شدیم.» موضوعی که به گفته او انگیزه برای «احتکار دارو» را افزایش داده است.

به گزارش فرارو، علیرضا سالم، داروساز و دبیر انجمن کارفرمایی داروسازان مؤسس داروخانه‌های استان تهران افزود: «این مسئله منجر به سو استفاده شرکت‌های تأمین‌کننده هم شده است. به این دلیل که زمانی شایعه افزایش قیمت دارو مطرح می‌شود، سودجویان شروع به جمع‌آوری و احتکار دارو می‌کنند. این مسئله در نهایت منجر به کمبود دارو در سطح کشور می‌شود.»

او با بیان اینکه افزایش قیمت دارو تنها مختص به داروهای وارداتی و خارجی نیست، اضافه کرد: «در داروهای تولید داخل هم افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی قیمت را شاهد هستیم. به نظر می‌رسد که افزایش قیمت مواد اولیه که تا پیش از این با ارز ترجیحی تأمین می‌شد، منجر به این رشد قیمت شده است. این افزایش حتی از داروها هم فراتر رفته و به کرم‌های پوستی هم رسیده است.»

در حالی که احتکار دارو به‌عنوان یکی از نتایج حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو مطرح است، اخباری مبنی بر کمبود دارو در بازار نیز منتشر شده است.

علی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، از کمبود بی‌سابقه دارو نسبت به ۲۰ سال اخیر خبر داد و گفت: «در حال حاضر، در همه گروه‌های دارویی کمبود داریم؛ از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای اعصاب گرفته تا برخی داروهای گوارشی.»

به گفته نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران، کمبود دارو در ایران همواره وجود داشته اما برای ۳۰ تا ۴۰ قلم دارو که اغلب هم وارداتی بوده‌اند و در مواقعی مشکلاتی در وارداتشان ایجاد می‌شده و کمتر در دسترس بودند؛ در ۲۰ سال اخیر سابقه نداشته است که تا این حد کمبود داروهای داخلی وجود داشته باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

علی فاطمی در گفت‌وگو با یک برنامه رادیویی، با اعلام اینکه کمبود دارویی در حال حاضر بالغ‌بر ۱۰۰ تا ۱۵۰ قلم داروی وارداتی و تولید داخلی است، گفت: «آنچه اکنون مردم نگرانش‌اند، این است که داروهایی که ده‌ها سال است در ایران ساخته می‌شوند مثل آنتی‌بیوتیک‌های بسیار ساده که از اصلی‌ترین داروهای داروخانه‌ها بودند، در حال حاضر کمیاب و نایاب شده‌اند.»

به نظر می‌رسد که لایحه بودجه پیشنهادی دولت با اینکه هنوز به تصویب نرسیده، اما عوارض اقتصادی بسیاری به دنبال داشته است.

در همین رابطه، غلامرضا مرحبا، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه «در لایحه بودجه ۱۴۰۱ هیچ اشاره‌ای به ارز ترجیحی در حوزه دارو نشده است»، گفت: «تا اینجای کار ما آثاری از ارز ترجیحی گندم و دارو برای سال آینده نمی‌بینیم، ولی اینکه در مجلس و در کمیسیون تلفیقی اضافه شود یا نه، نمی‌توان اظهار نظر کرد. اما فکر می‌کنم که حذف شدن ارز ترجیحی دارو برای سال ۱۴۰۱ محتمل است.»

این در حالی است که محمد مخبر، ضمن تکذیب خبر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دارو مدعی شد: «آزادسازی ارز ترجیحی برای بخش دارو نه در کوتاه مدت و نه در بلندمدت به هیچ وجه در دولت مطرح نیست.»

ابراهیم رئیسی هنگام تبلیغات ریاست‌جمهوری وعده داد که در دولت او پرداخت هزینه درمان از جیب مردم به نصف کاهش می‌یابد. حالا حدود چهار ماه از آغاز به کار او در دولت سیزدهم گذشته است؛ با این حال هزینه‌های درمان نه تنها کاهش نیافته‌اند بلکه قیمت بسیاری از اقلام دارویی به‌شدت افزایش یافته است؛ به‌طوری که درمان یک سرماخوردگی ساده حدود ۳۵۰ هزار تومان تمام می‌شود. به گزارش خبرگزاری رکنا، حق ویزیت پزشک عمومی برای درمان سرماخوردگی حدود ۸۰ هزار تومان است و هزینه داروها نیز نزدیک ۲۵۰ هزار تومان برآورد می‌شود.