ماهواره‌ها در مدار قرار نگرفت، وزارت دفاع می‌گوید «پرتاب» سیمرغ موفق بود

به نظر می‌رسد ایران برای پنجمین بار موفق نشده است تا با استفاده از ماهواره‌بر سیمرغ، ماهواره‌ای را در مدار قرار دهد

وزارت دفاع ایران صبح امروز با انتشار خبری از «پرتاب» موفق ماهواره‌بر سیمرغ خبر داد ولی در این بیانیه به هدف غایی این ماموریت یعنی قرار گرفتن ماهواره در مدار اشاره نشد.

در این خبر آمده است که ماهواره‌بر سیمرغ سه محموله تحقیقاتی را تا ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری بالا برده و به سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه هم رسیده است. به نظر می‌رسد این ماهواره بر مانند چهار دفعه پیشین نتوانسته به سرعت مورد نیاز برای قرار دادن ماهواره در فضا برسد هرچند سرعت پرتاب اندکی افزایش داشته است.

پیش‌تر جمهوری اسلامی در مورد خبر «پرتاب» موفق سیمرغ و ناکامی‌اش در قرار دادن ماهواره ظفر که در بهمن ۱۳۹۸ اتفاق افتاد گفته بود که سیمرغ باید این محموله را به ارتفاع ۵۳۰ کیلومتری می‌رساند که در مرحله نهایی نتوانست سرعت مورد نیاز را محقق کند.

حال سه محموله امروز هم به ارتفاع ۴۷۰ کیلومتری رسیده‌اند که ۸۰ کیلومتر کمتر از مداری است که ایران از سال‌ها پیش برای قرار دادن ماهواره در آنجا برنامه‌ریزی کرده است.

پس از انتشار این خبر نیز کاربران و خبرنگاران داخل ایران از ناموفق بودن ماهواره‌بر سیمرغ برای قرار دادن محموله‌هایش در مدار نوشتند.

اما سیداحمد حسینی، سخنگوی فضایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ایران به گونه‌ای دوپهلو سخن گفته که در وهله اول به نظر می‌رسد ماموریت سیمرغ موفق بوده است. در جزئیات صحبت‌های سخنگوی وزارت دفاع از دستیابی به هدف نهایی سخنی به میان نیامده و صرف گفته شده که «در این پرتاب عملکرد اجزای پایگاه فضایی و عملکرد مراحل ماهواره بر به درستی انجام شد». در ادامه هم صرفا بر «موفقیت‌آمیز بودن» اهداف تحقیقاتی پرتاب تاکید شده است.

در پایان احمد حسینی وعده داده که «با تطبیق داده‌ها و تطبیق عملکرد ها، برنامه ریزی لازم جهت پرتاب عملیاتی انجام خواهد شد.»

به بیان دیگر وزارت دفاع به صورت غیر مستقیم پرتاب صبح امروز را «آزمایشی» معرفی کرده است.

ولی شاید مهم‌ترین پیام پرتاب این ماهواره و انتخاب زمان کنونی برای انجام این عملیات فرستادن پیامی به کشورهای غربی بود. همزمان با دور هشتم مذاکرات وین ایران تا کنون از شبیه‌سازی حمله موشکی به نیروگاه هسته‌ای دیمونا در اسرائیل و پرتاب ماهواره‌بر رونمایی کرده است. طرف‌های غربی این اقدامات را نقض قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌دانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر و در روز ۲۱ آذرماه، خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارشی براساس تحلیل کارشناسان از تصاویر ماهواره‌ای جدید «پایانه فضایی امام خمینی» ایران، به افزایش فعالیت‌ها در این پایانه و تحرکاتی مشابه با زمان‌های قبل از پرتاب‌های فضایی پیشین از این مرکز، اشاره کرده بود. این خبرگزاری گفته بود که ایران برای پرتاب یک موشک ماهواره بر آماده می‌شود.

«پایانه فضایی امام خمینی» یک سکوی ثابت پرتاب ماهواره‌بر است که در «پایگاه فضایی سمنان» واقع‌در جنوب غربی استان سمنان و حدود ۲۳۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران قرار دارد.