چگونه از اومیکرون در امان بمانیم

دوز سوم را تزریق کنید، از دیگران فاصله بگیرید، ماسک بزنید، دست‌هایتان را بشویید و هوای اتاق را تهویه کنید

وضعیت در تابستان بهتر می‌شود و این که ویروس نمی‌تواند تا ابد سویه‌های جدید قوی تولید کند-OSWALDO RIVAS / AFP

گیدو ونهام، متخصص ویروس‌شناسی بلژیک، نامه‌ای سرگشاده به خانواده‌اش نوشت تا به آن‌ها کمک کند تا خود را در برابر سویه اومیکرون ویروس کرونا محافظت کنند.

این نامه با اجازه پسرش، پیتر، پیش از تعطیلات کریسمس در «اینسایدر» منتشر شد.

او گفت: «می‌دانیم که شما برای بچه‌ها هم که با موقعیت سختی در مدرسه روبه‌رو هستند، نگرانید. آن‌ها حالا باید ماسک بزنند و با این که خطر بیمار شدن‌ خودشان کمتر است، اما از آن‌ها می‌خواهند تا واکسن بزنند.»

«به من گفتید که حتی چطور بعضی از دوستان‌تان نسبت به این خبر واکنش شدیدی نشان دادند.»

او در عین حال به خانواده‌اش اطمینان داد که اکنون برای نوه‌هایش که بین ۵ تا ۱۲ ساله‌اند، واکسن زدن خطری ندارد.

او نوشت: «اگر برایشان درست توجیه کنید، حتی ممکن است از ماسک زدن خوششان بیاید. آن‌ها باید کاری را بکنند که بزرگ‌ترها انجام می‌دهند و نقش‌شان را در کمک به جلوگیری از بیمار شدن مردم ایفا کنند. تجربه به من ثابت کرده است که اگر ماجرا را به شکل مثبتی برایشان شرح دهید و از آن‌ها نظرشان را بپرسید، اغلب بیشتر از آن‌چه شما احتمالا فکر می‌کنید، مایلند شجاع باشند.»

او همچنین گفت خوب است که والریا، مادر نوه دختر تازه به دنیا آمده‌اش، واکسن بزند، زیرا با شیر دادن به بچه، پادتن‌‌ها را به او منتقل می‌کند.

«متاسفانه سویه اومیکرون ویروس کووید-۱۹ حالا در سراسر دنیا در حال پخش شدن است و می‌دانم که شما نگران هستید: چه چیزی در انتظار ما است؟ آیا دوباره وضعیتی مثل موج اول راه خواهد افتاد، یا وضعیت‌مان بهتر خواهد بود؟»

دکتر ونهام توضیح داد که چطور اومیکرون می‌تواند افرادی که به سویه‌های دیگر مبتلا شده بودند و حتی افرادی را که چندین ماه پیش واکسن زده‌اند، بیمار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «همان طور که می‌دانید، سیستم مراقبت‌های بهداشتی ما در حال حاضر هنوز تحت فشار بیماران کووید-۱۹ در بیمارستان‌ها و بخش‌های مراقبت ویژه است. به گوشم می‌رسد که بیمارستان محلی ما و همچنین بیمارستان واقع در ژنو، هم همین است. در نتیجه بیماران جدی که کووید-۱۹ ندارند، ولی دچار سرطان یا دیگر شرایط تهدیدکننده زندگی هستند، اغلب مجبورند برای درمان صبر کنند.»

او افزود که از همه مهم‌تر آن است که اومیکرون نسبت به واکسن حساس است، اما نه به اندازه سویه دلتا، و برای همین است که دوز سوم یادآور ضروری است.

او ادامه داد: «متاسفانه حتی دوزهای سوم هم در مقابل بیماری مصونیت ایجاد نمی‌کنند. اگر سه بار واکسن زده باشید و با این حال بیمار شوید، اغلب به ندرت متوجه آن می‌شوید. ممکن است دچار عوارض سرماخوردگی معمولی، گلودرد، و گاهی تب شوید. از این رو می‌دانم که همگی منتظر زدن واکسن یادآور خود هستید و کار درستی می‌کنید.»

دکتر ونهام گفت که بهترین راه افراد برای محافظت از خود، این است که از دیگران فاصله بگیرند و ماسک را درست استفاده کنند، دست‌هایشان را بشویند، مداوم هوای اتاق‌ها را تهویه کنند، مقابل دیگران سرفه و عطسه نکنند، و «هنگام حرف زدن حتما ماسک بزنند.»

او گفت: «اگر هر یک از شما با شخص بیماری تماس داشتید، باید حتما قوانین آزمایش و قرنطینه (دور ماندن از دیگران برای یک تا دو هفته) را حتما رعایت کنید. این در موقعی که هر یک از بچه‌ها یا شریک زندگی‌تان هم بیمار شوند، صدق می‌کند. می‌دانم که روابط اجتماعی زیادی دارید، از این رو لطفا مراقب باشید و این روش‌ها را که بهترینند، رعایت کنید.»

دکتر ونهام همچنین به خانواده‌اش اطمینان داد که شرکت‌های واکسن‌سازی دارند روی یک نوع ایمن‌سازی جدید در برابر اومیکرون کار می‌کنند، وضعیت در تابستان بهتر می‌شود، واکسینه شدن بیشتر مردم برابر است با قدم دیگری در جهت ایمنی جمعی، و این که ویروس نمی‌تواند تا ابد سویه‌های جدید قوی تولید کند.

«این همه‌گیری خواهد گذشت؛ درست مانند آنفلوانزای اسپانیایی در صد سال پیش، اما هیچ‌کس نمی‌تواند زمانش را پیش‌بینی کند. امیدوارم که این آخرین زمستان کووید-۱۹ همه‌مان باشد. اما من فقط یک پزشکم و اهل‌‌دانش، و پدر و پدربزرگ، نه پیامبر...»

© The Independent