تشدید تنش بین روسیه و غرب در شمال آفریقا

اعزام جنگجویان روسی به باماکو در چارچوب توافقنامه دفاعی بین شورای نظامی مالی و وزارت دفاع روسیه صورت گرفته است

به‌تازگی ۵۰۰ جنگجوی وابسته به گروه واگنر با یک هواپیمای روسی به باماکو، پایتخت مالی، منتقل شده‌اند - aanews

در بحبوحه تشدید کشمکش و ناسازگاری میان کشور مالی و اروپا به دلیل حضور مزدوران جنگی وابسته به شرکت روسی «واگنر» در این کشور آفریقایی، منابعی به اسکای‌نیوز عربی گزارش داده‌اند که به‌تازگی ۵۰۰ جنگجوی وابسته به گروه واگنر با یک هواپیمای روسی به باماکو، پایتخت مالی، منتقل شده‌اند. این در حالی است که کشورهای اروپایی با حضور نیروهای وفادار به روسیه در این کشور آفریقایی که بخشی از حوزه نفوذ کشورهای اروپایی غربی تلقی می‌شود، پیوسته مخالفت کرده‌اند.

منابع یادشده افزودند که اعزام جنگجویان روسی به باماکو در چارچوب توافقنامه دفاعی بین شورای نظامی مالی و وزارت دفاع روسیه صورت گرفته است و این جنگجویان با گروه واگنر هیچ ارتباطی ندارند. این منابع خاطرنشان کردند که نیروهای فرستاده شده به مالی از طرف شرکت امنیتی «سیوا امنیت» نزدیک به وزارت دفاع روسیه فرستاده شده‌اند، اما کشورهای غربی علی‌رغم آگاهی از این موضوع، ترجیح می‌دهند آن‌ها را وابسته به گروه واگنر معرفی ‌کنند.

مخالفت کشورهای اروپایی

به دنبال انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حضور جنگجویان وابسته به گروه واگنر در مالی، کشورهای اروپایی به رهبری فرانسه و آلمان، مخالفت خود را با این اقدام ابراز کردند و ۱۵ کشوری که در مبارزه علیه تروریسم در منطقه ساحل آفریقا شرکت دارند، با صدور بیانیه‌ای، اعزام نیروهای واگنر به آفریقا و استقرار آن‌ها در مالی را محکوم کردند. این در حالی است که اتحادیه اروپا چند روز پیش تحریم‌هایی را علیه گروه واگنر روسی اِعمال کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، دولت مالی اعلام کرد که ادعاهای مبنی بر حضور نیروهای یک شرکت امنیتی خصوصی در این کشور را رد می‌کند و آن‌ها را عاری از حقیقت می‌داند.

از سال ۲۰۱۵ به این سو، کشورهای مالی، نیجر و بورکینافاسو به دلیل حضور گروه‌های مسلح مرتبط با القاعده و داعش غرب آفریقا در معرض تهدید تروریسم قرار دارند؛ به طوری‌ که در نتیجه حملات تروریستی گروه‌های افراطی، تاکنون بیش از دو هزار نفر کشته و حدود چهار میلیون نفر از ساکنان منطقه به ترک خانه‌های خود وادار شده‌اند.

آغاز جنگ سرد در منطقه ساحل آفریقا

کارشناسان معتقدند که نگرانی اروپا و آمریکا از حضور روسیه در غرب آفریقا به این دلیل است که آن‌ها این اقدام را عامل مهمی برای گسترش «جنگ سرد جدید» بین روسیه و غرب می‌دانند که نشانه‌های آن از چندی پیش به این سو در حال پدیدار شدن است. این منطقه که سرشار از منابع طبیعی و مواد معدنی راهبردی است و پایگاهی نظامی برای جلوگیری از تهدید مهاجرت غیرقانونی به اروپا محسوب می‌شود، برای فرانسه اهمیتی حیاتی دارد.

در همین راستا، ادریس آیت، کارشناس سیاسی از نیجر، می‌گوید: «منطقه ساحل به میدان کشمکش قدرت‌های جهانی تبدیل شده است؛ در حالی‌ که ثبات و امنیت مالی و تمامیت ارضی آن نه برای فرانسه اهمیتی دارد و نه برای روسیه؛ اما عقل حکم می‌کند که در چنین شرایطی از همان ضرب‌المثل دشمن دشمن من، دوست من است، استفاده کنیم.»

او در مصاحبه با اسکای‌نیوز عربی خاطرنشان کرد: «ناتو در سپتامبر گذشته اعلام کرد که هرگونه مداخله روسیه از طریق واگنر در منطقه ساحل ممکن است به خروج نیروهای اروپایی و لغو کمک‌های جامعه جهانی که دولت باماکو از سال ۲۰۱۱ تاکنون آن‌ها را دریافت می‌کند، منجر شود.»

با این حال، چوگوئل مایگا، نخست‌وزیر مالی، اظهار داشت که کشورش با گروه واگنر هیچ ارتباطی برقرار نکرده است و قصد همکاری با آن را ندارد؛ بلکه با وزارت دفاع روسیه به عنوان یک کشور مستقل همکاری مشترک دارد. نخست‌وزیر مالی با اشاره به فرانسه و متحدانش، گفت که مالی دستور هیچ کشوری را نمی‌پذیرد و حاضر نیست به هیچ طرفی باج‌ دهد.

البته در ژوییه گذشته، پاریس متعهد شد که سه پایگاه نظامی خود در شمال مالی را تخلیه و نیروهایش را در نزدیکی مرزهای نیجر و بورکینافاسو مستقر کند و با کاهش تدریجی شمار سربازانش در شمال آفریقا، حضور نظامی خود در منطقه ساحل را کاهش دهد.

هرچند به دنبال خسارت‌های سنگین سازمان‌های تروریستی از سال ۲۰۱۹ تاکنون به منطقه، علی‌رغم حضور نیروهای فرانسوی، این کشور محبوبیت خود در منطقه ساحل را از دست داده است، نیروهای کشورهای منطقه، به‌ویژه ارتش مالی، توان مقابله با گروه‌های تروریستی را ندارند و همین امر مقام‌های کشور مالی را بر آن داشته است تا درصدد یافتن جایگزینی برای نیروهای فرانسوی برآیند.