بوریس جانسون مقابل چالش عدم صداقت با ملکه الیزابت دوم

برگزیت بدون توافق، بریتانیا را با بحران‌های جدی روبرو خواهد کرد

Victoria Jones / POOL / AFP

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، هر روز با اتهام جدیدی روبرو می‌شود. او که درطول هفته‌های گذشته به گذاشتن چوب لای چرخ پارلمان و بستن خانه‌ دموکراسی در بریتانیا متهم شده بود حالا در مقابل چالش بزرگتری قرار گرفته است.

-آیا به ملکه دروغ گفته‌ای؟

- به هیچ عنوان دروغ نگفتم.

پرسش و پاسخی که بین خبرنگاران و  بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور رد و بدل شد.

در کشوری مانند بریتانیا که احترام و وفاداری به ملکه‌ کشور جزو مهم‌ترین ارزش‌های ملی به شمار می‌رود، بوریس جانسون متهم به عدم صداقت در کارش با ملکه شده است.

درخواستی که نخست وزیر مبنی بر تعلیق پارلمان به ملکه ارائه کرد و با موافقت ملکه درهای پارلمان برای پنج هفته بسته شد.

مطابق قوانین سلطنت مشروطه در بریتانیا، ملکه در مقام تصمیم‌گیری نیست و مطابق با توصیه‌های نخست وزیر عمل می‌کند. توصیه‌ای که حالا با چالش راستی آزمایی مواجه شده است.

اگرچه این بار اول نیست که بوریس جانسون با اتهام دروغ گویی یا پنهان کاری روبرو می‌شود. از چند ماه پیش از آنکه نخست وزیر شود، پرونده‌ای علیه او در دادگاه گشوده شد که وی را متهم به ارائه آمار نادرست در جریان کارزار انتخاباتی برگزیت می‌کرد. آمار و گزارشاتی که درنهایت منجر به جلب نظر اکثریت مردم برای خروج از اتحادیه اروپا شد. هر چند خواهان آن پرونده نتوانست اتهامات وارده را علیه بوریس جانسون به اثبات برساند.

اما به تازگی عده‌ای از سیاستمداران دادخواستی را علیه اقدام بوریس جانسون و تعلیق پارلمان در دادگاه اسکاتلند مطرح کردند. این پرونده در مرحله‌ی بدوی رد شد اما در مرحله‌ تجدید نظر، تعلیق پارلمان را غیرقانونی دانست. قضات این پرونده که متشکل از سه قاضی عالی‌رتبه هستند بوریس جانسون را محکوم به گمراه کردن ملکه در خصوص درخواست تعلیق پارلمان کرده‌اند. بنابراین حالا او در مقابل رایی از دادگاه قرار گرفته که او را در انجام وظایف‌اش صادق نمی‌داند.

دولت ضمن ابراز ناامیدی از این رای دادگاه، درخواست تجدید نظر به دیوان‌عالی کشور را تقدیم کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حال حاضر تعداد دیگری پرونده‌ قضایی علیه بوریس جانسون در حال رسیدگی در دادگاه‌های کشور بریتانیا است. پرونده‌ای که جان میجر به همراه جینا میلر در لندن علیه او مطرح کردند نیز در حال رسیدگی است. همچنین پرونده‌ی دیگری در ایرلند شمالی نیز علیه او مطرح شده است.

دیوان‌عالی کشور بریتانیا، روز سه شنبه ۱۷ سپتامبر بنا دارد که به تمام پرونده‌های مطروحه علیه بوریس جانسون یک‌جا رسیدگی کند. نمایندگان از احزاب مخالف با شنیدن رای دادگاه اسکاتلند خواهان بازگشایی فوری پارلمان بودند اما دولت خواسته آنها را نپذیرفت و حالا تمام نمایندگان و اعضای کابینه به همراه نخست وزیر باید منتظر نتیجه رسیدگی روز سه شنبه بمانند.

بوریس جانسون روز شنبه در لندن سخنرانی داشت. در این سخنرانی او همچنان به تاریخ خروج بریتانیا که ۳۱ اکتبر است اشاره کرد و اینکه به هیچ عنوان تقاضای تمدید مهلت را از اتحادیه اروپا نخواهد کرد. او در ادامه افزود که دو روز دیگر به بروکسل خواهد رفت و در آنجا با سران اتحادیه اروپا به بحث و تبادل نظر در مورد توافق جدیدی که آماده کرده است خواهد پرداخت. او در بیانات خود ابراز امیدواری کرد که این‌بار اتحادیه اروپا با این توافق جدید کنار خواهد آمد. هرچند  سخنرانی او با حاشیه‌هایی هم همراه بود. بیشتر لحظات سخنرانی او با فریاد و اعتراضات حاضرین همراه بود. به طوری‌که او چندین بار مجبور به قطع سخنان خود شد و معترضین عملکرد او در مقابل معلق کردن پارلمان و اصرار برای خروج بدون توافق را به باد طعنه گرفتند.

در گزارشی که جزییات آن به تازگی منتشر شده است، برگزیت بدون توافق بریتانیا را با بحران های جدی روبرو خواهد کرد. در این گزارش که آن‌را «چکش زرد» نامیده‌اند، بریتانیا پس از برگزیت بدون توافق با مسائلی همچون کمبود دارو و مواد غذایی ضروری روبرو می‌شود. موضوعی که به نظر می‌رسد دور از واقعیت هم نیست چرا که با نگاهی به آمار و ارقام واردات از اتحادیه اروپا، بسیاری از این اقلام از سوی آن کشورها تامین می‌شود و مشخص نیست که در آینده جایگزین آن چگونه خواهد بود.

همچنین در آن گزارش به موضوع احتمال اعتراضات خیابانی و مشکلاتی که در بندرهای این کشور پیش خواهد آمد نیز اشاره شده است. موضوع اعتراضات خیابانی به خصوص در مرزها با ایرلند شمالی موضوعی است که بسیاری را نگران می‌کند. طی همین چند هفته‌ گذشته هم بریتانیا شاهد آتش زدن ماشین‌های پلیس و درگیری معترضین با نیروهای ضد شورش پلیس بوده است.  

به اعتقاد بسیاری از منتقدین بوریس جانسون، او نمی‌خواهد با ارائه آمار و برنامه‌ای درست و شفاف نگرانی مردم را رفع کند. اگر چه او و کابینه‌اش مدام به برنامه‌ مدون که دولت پس از برگزیت حتی بدون توافق دارد تاکید می‌کنند اما از ارائه جزئیات  آن خودداری می‌کنند. همین موضع آنها سبب شده که هر لحظه بر نگرانی عده‌ بیشتری افزوده شود.

شاید بتوان از جان برکو، رئیس مجلس عوام به‌عنوان یکی از آن افراد نام برد. او ده سال اخیر سمت ریاست مجلس عوام را به عهده داشته است و نزدیک ۲۲ سال است که به‌عنوان نماینده در مجلس حضور دارد. وی در آخرین سخنرانی خود از ایده‌های جدیدش علیه قانون شکنی دولت صحبت کرده است. جان برکو اضافه کرد که اگر دولت و بوریس جانسون بخواهند از قانون «منع خروج بدون توافق» از اتحادیه اروپا عدول کنند، او نیز طرح‌های خلاقانه‌ای را در مقابل ارائه خواهد کرد. احتمال می‌رود که وی قوانینی را برای جلوگیری از اقدام دولت در این رابطه مهیا کرده باشد. اگر چه که او معتقد است سرپیچی از قانون توسط نخست وزیر نمونه‌ فاجعه باری برای افراد جامعه خواهد بود.

روز دوشنبه با سفر بوریس جانسون به بروکسل و دیدارش با سران اتحادیه‌ اروپا می‌تواند روز سرنوشت سازی برای ادامه‌ عمر کاری آقای نخست وزیر و کابینه‌اش باشد. اگر آنها بتوانند به توافق مناسبی دست پیدا کنند تضمین خوبی برای ادامه‌ کار خود به‌عنوان دولت خواهند داشت و اگر بر خلاف این شود باید منتظر روز سه شنبه و نظر بالاترین مرجع قضایی این کشور در دیوان‌عالی کشور بود که در آن صورت ممکن است به استعفای بوریس جانسون از سمت خود منجر شود.