گردشگر فرانسوی در زندان وکیل‌آباد مشهد اعتصاب غذا کرد

بنجامین بریر بیش از یک سال و نیم در بازداشت موقت بوده و دادگاهی برای رسیدگی به پرونده‌اش تشکیل نشده است

این زندانی فرانسوی در اعتراض به محرومیت از تماس تلفنی با خانواده‌ به‌مناسبت کریسمس، اعتصاب غذا کرد- @vakilroaya/ Twitter

بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی که بیش از یک سال و نیم در وضعیت بازداشت موقت زندانی است، در زندان وکیل‌آباد مشهد دست به اعتصاب غذا زد.

بریر که دومین کریسمس خود را در زندان می‌گذراند، از روز ۲۵ دسامبر (چهارم دی‌ماه) در اعتراض به محرومیت از حق تماس تلفنی با خانواده‌اش به‌مناسبت این عید مسیحیان، اعتصاب غذا کرده است.

بنجامین بریر، شهروند فرانسوی ۳۶ساله، اوایل خردادماه سال ۱۳۹۹ پس از به‌پرواز درآوردن یک هواپیمای بدون سرنشین برای تصویربرداری در دشت‌های نزدیک به مرز ایران و ترکمنستان، به‌دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان وکیل‌آباد مشهد در بازداشت موقت به‌سر می‌برد.

سعید دهقان، وکیل این زندانی، در خردادماه ۱۴۰۰ از پایان تحقیقات دادسرای مشهد، صدور قرار مجرمیت برای بریر با اتهام‌های «جاسوسی» و «تبلیغ علیه نظام» و فرستاده‌شدن پرونده به دادگاه خبر داده بود؛ اما هنوز دادگاهی برای رسیدگی به این پرونده تشکیل نشده است.

وکیل بنجامین بریر، دوشنبه، ششم دی‌ماه، با اشاره به اعتصاب غذای موکلش در زندان، نوشت: «دادگاه انقلاب مشهد برای رسیدگی به اتهامات سیاسیِ بنجامین بریر که اکنون ۵۷۰ روز در بازداشت است، منتظر چیست!؟» 

این وکیل دادگستری پیش‌تر هم ازفرستاده‌شدن پرونده به دادگاه انقلاب خبر داده بود، اما بلاندین بریر، خواهر این زندانی، روز دوشنبه به خبرگزاری فرانسه گفت: «قوه قضاییه ایران هنوز تصمیم نگرفته است که کدام دادگاه به این پرونده رسیدگی خواهد کرد.» 

او درمورد وضعیت برادرش، افزود: «او بدون دلیل گروگان گرفته شده است. این کاملا غیرقانونی است و ما چیزی [درمورد وضعیتش] نمی‌دانیم. بنجامین به کمک بیشتر وزارت خارجه فرانسه نیاز دارد.»

وزارت خارجه فرانسه پیش‌تر اتهام جاسوسی بریر را رد کرده و نسبت‌دادن آن به این شهروند فرانسوی را «غیرقابل درک» توصیف کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بلاندین بریر همچنین گفت که هدف از اعتصاب غذای برادرش، علاوه‌بر اعتراض به ممانعت از تماس تلفنی کریسمس، جلب توجه‌ها به «بدرفتاری بیست‌ماهه با او » در زندان است. او افزود که برادرش هیچ پیشرفتی در رسیدگی به وضعیت و پرونده خود مشاهده نکرده است.

بریر به گفته وکیلش، به‌‌علت «عکس‌برداری از مناطق ممنوعه» به «جاسوسی» و به‌علت طرح سوال در رسانه‌های اجتماعی درمورد «اجباری بودن حجاب در جمهوری اسلامی» به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است. او این اتهام‌ها را به‌شدت رد می‌کند. 

بلاندین بریر پیش‌تر در گفت‌وگو با رسانه‌‌ها و همچنین نامه‌ سرگشاده‌ای که به امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، برای پیگیری آزادی برادرش نوشت، اتهام‌های او را «بی‌پایه» دانسته و تاکید کرده  که جمهوری اسلامی ایران برادرش را «گروگان» گرفته تا از او به‌عنوان یک «ابزار مذاکره» استفاده کند.  

بازداشت شهروندان کشورهای غربی و به‌ویژه دوتابعیتی‌ها در ایران و اغلب متهم کردن آن‌ها به مواردی چون «جاسوسی» در سال‌های اخیر افزایش یافته است. این بازداشت‌ها که بسیاری از آن‌ها به‌عنوان «گروگانگیری» یاد می‌کنند، در مواردی به اهرمی برای برتری در مذاکره یا وسیله‌ای برای بازگرداندن زندانیان جمهوری اسلامی از زندان‌های دیگر کشورها تبدیل شده است. 

بنجامبن بریر درحال حاضر تنها زندانی غربی است که در ایران نگهداری می‌شود و پاسپورت ایرانی ندارد، اما سازمان‌های حقوق بشری از دست‌کم ۱۵ زندانی دوتابعیتی در این کشور خبر می‌دهند.