انفجار مین در دهلران جان کودک ۱۰ ساله را گرفت

مین‌های برجای‌ مانده از جنگ ایران و عراق همچنان از ساکنان مناطق مرزی قربانی می‌گیرند

تصویر آرشیوی از انفجار مین-عکس از خبرگزاری مهر

یک کودک ۱۰ ساله در منطقه مرزی ابوغویر به دلیل انفجار مین، جان باخت. این خبر را سرهنگ منوچهر مکی، فرمانده انتظامی شهرستان دهلران اعلام کرد و گفت که کودک جان‌باخته در محل سانحه مشغول چرای احشام بود که بر اثر برخورد احشام با مین ضدنفر، ترکش حاصل از انفجار مین به سینه کودک اصابت کرد. 
به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از فرمانده انتظامی شهرستان دهلران، مین منفجر شده از جنگ ایران و عراق برجای ‌مانده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


مکی گفت: «پس از انفجار، مجروح برای ادامه درمان به درمانگاه بخش دشت عباس شهرستان دهلران اعزام شد اما به دلیل شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.»
با وجود گذشت ۳۳ سال از پایان جنگ ایران و عراق، مین‌های برجای‌مانده از جنگ در استان‌های مرزی ایران، مثل ایلام، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی، همچنان از ساکنان این مناطق قربانی می‌گیرد. بر اساس گزارش روزنامه اعتماد، شمار افرادی که در یک سال منتهی به آبان ۱۴۰۰ بر اثر انفجار مین کشته یا مجروح شدند، ۲۳ نفر بود. 
به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در حال حاضر حدود ۴۲ هزار کیلومترمربع از اراضی ایران به مین‌های باقیمانده یا عمل نکرده از جنگ ایران و عراق آلوده است. با این‌ حال جمهوری اسلامی ایران ‌همچنان به تولید و کاشت مین‌های ضدنفر ادامه می‌دهد و برخلاف توافق‌نامه‌های بین‌المللی، ادعا می‌کند استفاده از این مین‌ها تنها راه موثر برای تامین امنیت مرزهای طولانی این کشور است.
بر اساس این گزارش، در حال حاضر بخش‌هایی از مرزهای ایران با افغانستان، پاکستان و عراق مین‌گذاری شده‌اند. انفجار این مین‌ها تاکنون جان بسیاری از ساکنان بومی مناطق را گرفته و یا منجر به نقص عضو دائمی آنان شده است. اغلب قربانیان مین‌ها نیز در مناطق مرزی کودکان و کولبران‌‌اند.

بیشتر از جهان