روسیه ۱۰۰ هزار نیروی خود را از مرز اوکراین عقب کشید

یک مقام ارشد امنیتی اوکراین گفت که خطر حمله قریب‌الوقوع روسیه به کشورش منتفی شده است است

نیروهای نظامی روسیه در جریان یک رژه نظامی - VADIM SAVITSKY / RUSSIAN DEFENCE MINISTRY / AFP

روسیه روز شنبه اعلام کرد که به دنبال پایان یافتن رزمایش نظامی یک ماهه ارتش آن کشور در نزدیکی مرز اوکراین، نیروهای خود را از آن منطقه خارج می‌کند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است که رزمایش واحدهای ارتش جنوب کشور در چند منطقه جنوبی روسیه به پایان رسیده است و نیروهای ارتش آن کشور به پایگاه‌های دائمی خود بازمی‌گردند.

کشورهای غربی ضمن ابراز نگرانی در مورد این رزمایش، روسیه را متهم کرده‌اند که به منظور حمله احتمالی زمستانی به اوکراین، ۱۰۰ هزار سرباز خود را در مرز میان دو کشور مستقر کرده است.

دولت اوکراین برآورد کرده بود که تعداد سربازان روس مستقر در مرز آن کشور از ۹۳ هزار نفر در ماه اکتبر به ۱۰۴ هزار نفر افزایش یافته است. اما روسیه ضمن تکذیب اتهام طرح‌ریزی حمله به اوکراین می‌گوید که آزاد است سربازان خود را هرگونه که صلاح می‌داند در کشورش جابه‌جا کند.

روسیه در اشاره به این که «ناتو» (پیمان آتلانتیک شمالی) نباید اعضای جدید بپذیرد، ایالات متحده آمریکا را از ایجاد پایگاه نظامی در جمهوری‌های اتحاد شوروی سابق منع کرده است.

تنش میان روسیه و غرب با بیانیه روز چهارشنبه گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، بالا گرفت که در آن گفته شده بود که روسیه در واکنش به آنچه او «موضع تهاجمی» غرب خواند «اقدام تلافی‌جویانه» نظامی در نظر خواهد گرفت،. اما روسیه فقط یک روز پس از انتشار آن بیانیه، اعلام کرد که نشانه‌های مثبتی از جانب آمریکا در قبال پیشنهادهای امنیتی روسیه دیده شده است و در نتیجه، در ماه آینده مذاکراتی بین دو طرف صورت خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواسته است نامش فاش شود می‌گوید که واشنگتن «آماده است در اوایل ماه ژانویه [۲۰۲۲] با روسیه وارد مذاکرات دیپلماتیک "مستقیم و غیرمستقیم" شود.»

روز شنبه نیز یک مقام دولت آلمان ضمن تکرار همین موضع گفت که برلین و مسکو روی برگزاری نشستی در «اوایل ماه ژانویه» توافق کرده‌اند.

در ادامه این تحولات، روز جمعه یک مقام ارشد امنیتی اوکراین به خبرگزاری فرانسه گفت که خطر حمله قریب‌الوقوع روسیه به کشورش منتفی شده است.

اوکراین از سال ۲۰۱۴ و پس از الحاق کریمه به خاک روسیه، با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه درگیر بوده است. این درگیری تا کنون به قیمت جان بیش از ۱۳ هزار نفر تمام شده است.

دولت‌های غربی همواره روسیه را متهم کرده‌اند که از گروه‌های جدایی‌طلب در شرق اوکراین حمایت‌های مستقیم نظامی می‌کند. روسیه این اتهام را تکذیب کرده است.

بیشتر از جهان