توتو، اسقف ضدآپارتاید، در ۹۰ سالگی درگذشت

دزموند توتو به دلیل مبارزه برای از بین بردن نظام آپارتاید آفریقای جنوبی جایزه نوبل را دریافت کرده بود

توتو یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های آفریقای جنوبی به شمار می‌رفت - JOHN STILLWELL /AFP

دزموند توتو، اسقف اعظم آفریقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل که به پایان آپارتاید (برتری نژادی) در آفریقای جنوبی کمک کرد، در سن ۹۰ سالگی درگذشت.

سیریل رامافوسا، رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی با اعلام خبر درگذشت دزموند توتو، گفت: «مرگ این روحانی فصل دیگری از سوگواری ما و وداع ملت با نسل برجسته آفریقای جنوبی است.»

توتو یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های آفریقای جنوبی به شمار می‌رفت. این شخصیت معاصر در کنار نلسون ماندلا یکی از نیروهای اصلی جنبش پایان دادن به سیاست جداسازی نژادی و تبعیض بود که از سوی دولت اقلیت سفیدپوست علیه اکثریت سیاه‌پوست در آفریقای جنوبی از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۹۱ اعمال شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او سال‌ها پیش از سرنگونی رژیم آفریقای جنوبی هشدار داد که چنانچه نظام آپارتاید برچیده نشود کشور دچار آشوب و هرج و مرج خواهد شد و در راه از بین بردن تبعیض تلاش‌های زیادی کرد.

هنگامی که توتو در سپتامبر سال ۱۹۸۹ تظاهراتی متشکل از سی هزار نفر را در اعتراض به تداوم سیاست‌های تبعیض‌نژادی سازمان‌دهی کرد، دکلرک، رئیس‌جمهوری وقت آفریقای جنوبی دریافت که زمان تغییر فرا رسیده‌ است.

اسقف اعظم دزموند توتو در سال ۱۹۸۴ به دلیل نقش مهمش در مبارزه برای از بین بردن نظام آپارتاید جایزه نوبل را دریافت کرد اما فعالیت‌های او تنها به آفریقا محدود نمی‌شد بلکه برای برقراری صلح در تمام جهان تلاش می‌کرد.

بیشتر از جهان