ده اشتباه خطرناک که می‌تواند خوراک را زهر کند

گاهی یک اشتباه ساده در روشی که مواد خوراکی را آماده می‌کنیم می‌تواند به بیماری‌های جدی بیانجامد

میکروب‌هایی که بر روی دستان وجود دارند ممکن است به خوراکی منتقل‌شده و شما را بیمار کنند - Pexels

همه ما برای خانواده‌مان تندرستی و سلامت می‌خواهیم؛ اما گاهی یک اشتباه ساده در روشی که مواد خوراکی را آماده می‌کنیم می‌تواند به بیماری‌های جدی بیانجامد.

با پیشگیری از این ۱۰ اشتباه‌ رایج می‌توانیم از خانواده‌مان محافظت کنیم:

اشتباه اول خوردن خوراک پرخطر است. به‌ویژه اگر که بیشتر احتمال دارد به مسمومیت خوراکی دچار شوید. هر کس ممکن است مسموم شود؛ اما این احتمال برای برخی بیشتر است و بیماری جدی‌تری ایجاد می‌شود. گروه پرخطر شامل این افراد است:

افراد ۶۵ سال به بالا. کودکانی که کمتر از ۵ سال دارند. کسانی که مشکلات سلامتی دارند و یا داروهایی مصرف می‌کنند که توانمندی بدن را برای مبارزه با بیماری‌ها کاهش می‌دهد (افرادی با سیستم ایمنی ضعیف) و زنان باردار.

اشتباه دوم نشستن دست‌ها است. میکروب‌هایی که بر روی دستان وجود دارند ممکن است به خوراکی منتقل‌شده و شما را بیمار کنند.

اشتباه سوم شستن گوشت و مرغ است. چراکه میکروب‌هایی که بر روی آن‌ها قرار دارند، منتشر می‌شوند. گوشت و مرغ را نباید شست. پختن آن‌ها برای از میان بردن میکروب‌ها کافی است.

اشتباه چهارم پوست کردن یا تکه‌تکه‌ کردن میوه‌ها یا مواد خوراکی گیاهی بدون شستن آن‌هاست؛ چراکه میکروب‌هایی که روی پوست آن‌ها هستند به درون آن‌ها منتقل می‌شوند. باید میوه‌ها و سبزی‌ها همچون آووکادو را حتما شست.

اشتباه پنجم گذاشتن گوشت پخته در ظرفی است که پیش‌تر گوشت خام در آن بوده است. چراکه میکروب‌ها می‌توانند به گوشت پخته منتقل شوند. باید از ظرف‌های جداگانه برای گوشت خام و پخته استفاده کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اشتباه ششم خوب نپختن گوشت، مرغ، بوقلمون، خوراک‌های دریایی یا تخم‌مرغ است. خوراکی‌های ‌پختنی تنها زمانی که در گرمای زیاد پخته شوند، میکروب‌هایشان کشته می‌شود.

باید از دماسنج استفاده کنید و ببینید آیا دمای درون آن‌ها به‌اندازه لازم رسیده است یا نه.

اشتباه هفتم خوردن خمیر خام است از جمله خمیر کلوچه و سایز خوراکی‌هایی که آرد یا تخم‌مرغ نپخته دارد. خمیر خام را از دسترس کودکان دور نگاه‌ دارید.

اشتباه هشتم مزه کردن یا بوییدن مواد خوراکی برای اطمینان از سلامت آن است. نمی‌توان از مزه یا بو دریافت که آیا میکروب مسموم‌کننده‌ای در خوراکی هست یا نه. مزه کردن مقدار کمی از خوراک ناسالم نیز می‌تواند بیماری ایجاد کند. باید به زمانی که هر خوراکی سالم می‌ماند توجه داشت. خوراکی که بیش‌ازحد مانده را بیرون بریزید.

اشتباه نهم گرم ‌کردن یا مزه‌دار کردن خوراکی در روی میز آشپزخانه است. میکروب‌های زیان‌آور در دمای اتاق به‌سرعت تکثیر می‌شوند. باید این کار را در یخچال یا آب سرد یا میکرو انجام دهید.

اشتباه دهم گذاشتن مواد خوراکی برای زمان طولانی بیرون از یخچال است. مواد خوراکی اگر دو ساعت یا بیشتر بیرون از یخچال بمانند میکروب‌هایشان به‌سرعت تکثیر می‌شوند.

هر چه سریع‌تر مواد خوراکی خریداری‌شده را در یخچال بگذارید. به‌ویژه اگر در جایی گرم مانند درون اتومبیل بوده‌اند.

 

بیشتر از زندگی