ایران روند صدور ویزا برای افغان‌ها را متوقف کرد

هزاران نفر برای ورود به ایران، در مرز اسلام‌قلعه تجمع کرده‌اند و می‌کوشند وارد ایران شوند

کنسولگری ایران در هرات، شیوع کرونای نوع اومیکرون را دلیل توقف صدور ویزای ایران برای افغان‌ها اعلام کرده است- تصویر از روزنامه هشت صبح

کنسولگری ایران در استان هرات با انتشار اطلاعیه‌ای،‌ از توقف صدور ویزا و مسدود شدن مرز ایران به روی افغان‌هایی که از قبل ویزای گردشگری ایران را داشته‌اند، خبر داد.

در اطلاعیه‌ای که کنسولگری ایران در هرات روز جمعه، سوم دی‌ماه، در اختیار رسانه‌ها گذاشت، آمده است: «از روز شنبه، چهارم دی‌ماه، روند صدور ویزا برای افغان‌ها به مدت دو هفته متوقف می‌شود.»  

کنسولگری ایران در هرات از متقاضیان دریافت ویزای ورود به ایران خواست که فعلا به آن کنسولگری رجوع نکنند و در ضمن، وعده داد که پس از گذشت زمان مقرر، روند مربوطه دوباره ازسر گرفته خواهد شد.

با انتشار خبر متوقف‌شدن روند قانونی صدور ویزا در کنسولگری ایران در هرات، هزاران شهروند افغانستان برای سفر به ایران، خود را به مرز اسلام‌قلعه رساندند. عکس‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که تجمع مردم از جمعه، سوم دی، آغاز شده است و تا پیش‌از‌ظهر شنبه، چهارم دی، همچنان در حال افزایش بوده است. شماری از افرادی که برای عبور از مرز در اسلام‌قلعه تجمع کرده‌اند، به رسانه‌ها گفته‌اند که آنان پیش‌تر ویزای ایران را دریافت کرده‌اند و اکنون نگران‌اند که با ادامه محدودیت‌ها در مرز، مهلت ویزای آنان سپری شود. 

کنسولگری ایران در هرات، شیوع «اومیکرون» (سویه جدید ویروس کرونا) را دلیل توقف صدور ویزای ایران برای افغان‌ها عنوان کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت بهداشت ایران روز ۲۸ آذرماه، از شناسایی یک مورد ابتلای قطعی به سویه اومیکرون کرونا در آن کشور خبر داد و درپی آن، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در ایران، خواستار بازگشت محدودیت‌های کرونایی شد و تاکید کرد که قرنطینه‌ باید دوباره ازسر گرفته شود. 

به نظر می‌‎رسد که به‌دلیل نگرانی‌ها از شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، به‌ویژه سویه تازه آن، تدابیر مذکور در مرزهای این کشور با افغانستان که هیچ‌گونه امکاناتی برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها ندارد، در پیش گرفته شده است. هرچند در افغانستان به دلیل فعال نبودن سیستم بهداشت در زمینه تشخیص کرونا، گزارش دقیقی از وضعیت افراد مبتلا به آن بیماری در دست نیست، به‌دلیل رفت‌و‌آمد شهروندان افغانستان به کشورهای همسایه منطقه، نگرانی از شیوع سویه جدید کرونا در آن کشور نیز به‌شدت افزایش یافته است.