جهان به اندازه کافی واکسن کرونا ندارد

جهش‌های جدید کرونا یکی یکی از راه می‌رسند و نابرابری در واکسیناسیون عمومی سبب شده تا خطر کرونا همچنان جهان را تهدید کند

مقابله با نابرابری واکسن تنها راه مبارزه با تهدید جهانی کووید-۱۹ است-REUTERS/Lucy Nicholson/File Photo

در حالی که ظهور سویه اومیکرون ویروس کرونا سبب افزایش تلاش در کشورهای ثروتمند برای تزریق دوز یادآور واکسن کرونا شده است، دانشمندان و سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند مقابله با نابرابری واکسن تنها راه مبارزه با تهدید جهانی کووید-۱۹ است.

گروه مشاوران سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه گفت با ادامه افزایش موارد ابتلا، حدود ۱۲۰ کشور در حال حاضر اجرای برنامه‌های دوز سوم واکسن کرونا را آغاز کرده‌اند.

در همین حال تدروس آدهانوم، رئیس سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که «هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی بر کرونا غلبه کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 با افزایش سرعت شیوع سویه اومیکرون، دوز سوم واکسن، سطوح بالاتری از محافظت در برابر این نوع را فراهم می‌کند. اما تجویز دوزهای سوم و حتی چهارم نیز نابرابری واکسن را در سراسر جهان تشدید می‌کند.

در شش هفته منتهی به کریسمس، اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده مجموعاً ۵۱۳ میلیون دوز واکسن کووید-۱۹ تزریق کردند در حالی که کشورهای آفریقایی مجموعاً تنها ۵۰۰ میلیون دوز در کل سال ۲۰۲۱ دریافت کرده‌اند.

در حال حاضر در بریتانیا حدود ۳۰ میلیون نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. در فرانسه ۱۹ میلیون نفر دوز یادآور را تزریق کرده‌اند.

اسرائیل این هفته اعلام کرد که تزریق دوز چهارم را برای افراد ۶۰ سال به بالا آغاز خواهد کرد.

لارنس یانگ، ویروس شناس در دانشکده پزشکی وارویک در بریتانیا، روز چهارشنبه به فرانس ۲۴ گفت: «آنچه مهم است اقدام هماهنگ در همه کشورها است. هیچ یک از ما در امان نیستیم تا زمانی که همه ما در امان باشیم. واکسن کافی در جهان وجود ندارد».

نابرابری واکسن به این معنی است که کشورهای ثروتمند توانسته‌اند با تأمین دوزهای کافی برای واکسینه کردن کل جمعیت خود به تهدید ویروس پاسخ دهند، در حالی که کشورهای فقیرتر این کار را نکرده‌اند. کشورهایی که کمترین امکانات را دارند، که عمدتاً در مرکز و جنوب آفریقا قرار دارند، اما کشورهایی مانند افغانستان نیز وضعیت بدی دارند.

یک مطالعه نشان داد که در اکتبر ۲۰۲۱ از ۱.۸ میلیارد دوز واکسن وعده داده شده توسط کشورهای ثروتمند، تنها ۱۴ درصد (۲۶۱ میلیون دوز) تحویل داده شده است.  

بیشتر از جهان