نصف کسانی که علایم سرماخوردگی دارند احتمالا اومیکرون گرفته‌اند

برای بیشتر مردم ابتلا به سویه اومیکرون با گلودرد،‌آبریزش بینی و سردرد آغاز می‌شود

محققان موارد ابتلای جدید به بیماری شبه سرماخوردگی را با تعداد موارد تاییدشده کووید مقایسه کردند - pixabay

تحلیلی جدید حاکی از آن است که نیمی از همه مردم در بریتانیا که نشانه‌هایی شبیه سرماخوردگی دارند احتمالا دچار بیماری‌های نشانه‌دار کووید-۱۹ شده‌اند نه یک «سرماخوردگی بی‌ضرر.»

این نتایج در حالی به‌دست‌آمده است که موارد ابتلا به کووید در کشور همچنان سر به فلک‌زده است، به‌طوری‌که روز پنجشنبه ثبت افزایش ۱۱۹.۷۸۹ مورد در یک روز در اثر سویه اومیکرون گزارش شده است.

دانشمندانی که برنامک مطالعه نشانه زوئی (ZOE) در بریتانیا را اجرا می‌کنند، این یافته‌ها را بر اساس داده‌هایی از ۶۴.۱۱۹ آزمایش اخیر نمونه‌گیری از مخاط بینی و حلق که دو هفته مانده به ۲۰ دسامبر انجام‌شده بود به دست آوردند.

آن‌ها تعداد موارد ابتلای جدید به بیماری شبه سرماخوردگی را با تعداد موارد تاییدشده کووید مقایسه کردند.

ارقام بروز در این تحلیل بر اساس گزارش‌هایی از ۸۴۰.۰۰۰ شرکت‌کننده هفتگی و کسری از کاربران نشانه‌دار جدید است که جواب آزمایش نمونه‌گیری از مخاط بینی و حلقشان مثبت شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بااینکه داده‌های اولیه حاکی از آن بود که ابتلا به اومیکرون خفیف‌تر و احتمال بستری شدن کمتری نسبت به دیگر سویه‌های ویروس کرونا دارد، با تقریبا دو برابر شدن بیماری جدید در هر دو یا سه روز، متخصصان نگران فشاری که «انفجار» موارد بیماری بر خدمات بهداشت بریتانیا می‌گذارد، شدند.

تیم اسپکتور، متخصص ایمنی‌شناسی و دانشمند ارشد مطالعه برنامک زوئی طی بیانیه‌ای گفت: «تعداد موارد نشانه‌دار جدید در طول هفته گذشته به حد انفجار رسیده است.»

دانشمندان گفتند، درحالی‌که این ارقام تصویری نگران‌کننده ترسیم می‌کنند، داده‌های اولیه در حدود ۲۵۰۰ مورد ممکن را در برنامک زوئی گزارش کرد که حاکی از آن بود که اومیکرون خفیف‌تر از دلتاست.

دکتر اسپکتور گفت: «بااین‌حال این سویه واگیر شدید قبل از پایان سال مردم خیلی بیشتری را بیمار خواهد کرد. جهت کمک به ما برای کند کردن این انتقال من همچنان توصیه می‌کنم از تجمع در مکان‌های سربسته بپرهیزید و اگر با کسی قرار ملاقات دارید دقت کنید علائم سرماخوردگی نداشته باشد، قبل از وارد جمع شدن خودتان آزمایش بدهید و واکسن‌ها را به‌طور کامل بزنید.»

بر اساس داده‌های اولیه از این مطالعه، محققان گفتند که مهم‌ترین نشانه‌های کووید دیگر سرفه جدید ادامه‌دار، تب بالا یا فقدان چشایی و بویایی نیستند.

دانشمندان اعلام کردند: برای بیشتر مردم ابتلا به سویه اومیکرون بیشتر شبیه سرماخوردگی معمولی است که با «گلودرد،‌آبریزش بینی و سردرد آغاز می‌شود.»

دکتر اسپکتور اضافه کرد: «لازم است ما پیام عمومی را به‌سرعت تغییر دهیم تا جان انسان‌ها را نجات دهیم زیرا نیمی از مردم با نشانه‌های سرماخوردگی حالا کووید دارند.»

© The Independent