اتهام «سیاه بازی» به مریل استریپ در فیلم جدیدش

نقش دوم استریپ گیج‌کننده است

اسکات بورنز، استیون سودربرگ، گری اولدمن، مریل استریپ و آنتونیو باندراس در جشنواره تورنتو سپتامبر ۲۰۱۹

Amy Sussman / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

 مریل استریپ متهم شده که در فیلم تازه‌اش «لاندرومت» ساخته نت‌فلیکس، «سیاه بازی» کرده‌است.

موضوع این فیلم که کارگردانش استیون سادربرگ است، افشای مدارک پاناما و شبکه‌ای از فساد جهانی در سال ۲۰۱۵ است.

 مریل استریپ نقش یک بیوه سفیدپوست آمریکایی را بازی می‌کند که درباره ارتباطات مالی مشکوک همسرش تحقیق می‌کند. اما در اواسط فیلم، این بازیگر برنده اسکار، نقش دومی به عهده می‌گیرد،  نقش یک کارمند را در یک دفتر حقوقی پانامایی کار می‌کند و تخصصش خدمات مالی برون‌ساحلی است. در این نقش، پوست استریپ اندکی برنزه شده، بینی مصنوعی گذاشته، باسنش را با پارچه بزرگتر کرده، و با لهجه لاتینی نامشخص ولی اغراق شده‌ای صحبت می‌کند.

استریپ که کلاه‌گیس پرپشت سیاهی هم به سر دارد، در نقش دومش نمایا‌ن‌گر سورئال شدن گهگاه فیلم است. کاراکترهای لاندرومات، دیوار چهارم را می‌شکنند، لوکیشن‌ها ناگهانی تغییر شکل می‌دهند، و نام خود سادربرگ در دیالوگ فیلم ذکر می‌شود.

ولی برای کسانی که فیلم را دیده‌اند، نقش دوم غیرمنتظره و کمیک استریپ گیج‌کننده است، و عده‌ای گفته‌اند که این نقش در حکم «سیاه بازی» است – پدیده‌ای اکنون منفور، که در آن شخصی سفید برای خنداندن دیگران، صورتش را سیاه می‌کند.

ریچارد لاوسن، منتقد فیلم، در مجله ونیتی فیر این نقش را «خطایی قابل پرهیز، عجیب، و نسبتا رنجش‌آور» خوانده‌است، «به‌ویژه در دورانی که حساسیت درباره تمسخر یا غصب هویت بسیار افزایش یافته». او می‌افزاید که سادربرگ و بازیگرانش نتوانسته‌اند در برابر وسوسه خنده مخفیانه و از نظر سیاسی نادرست، مقاومت کنند». 

رافائل موتامایور، روزنامه‌نگار سینمایی، در توییتر نوشت که این نقش «بی‌نهایت غریب» است، و هم‌چنین از جلسه پرسش و پاسخ پس از اکران فیلم در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو انتقاد کرد که چرا در آن از سادربرگ یا استریپ درباره فکری که در پشت این کاراکتر نهفته بوده، سوالی نکرده‌اند.

او نوشت: «عالی بود که دیدم در جلسه پرسش و پاسخ، تک تک سوال‌ها درباره این بود که مریل استریپ چه آدم خوبی است، اما هیچ سوالی درباره بازی او در نقش یک زن لاتین‌تبار، از جمله به کار بردن بینی مصنوعی، نشد».

اویس عرفان، منقد فیلم وبسایت فیلم‌بایت، «انتخاب‌های نالازم و غریب» فیلم را به باد انتقاد گرفت، و به عنوان نمونه از «سیاه بازی مریل استریپ» نام برد.

عده‌ دیگری هم دیدگاه‌هایشان را در توییتر بیان کردند. یک کاربر گفت که کاراکتر استریپ او را «ناراحت» کرده‌ است.

نه استریپ و نه سادربرگ هنوز درباره اتهام سیاه بازی اظهار نظر نکرده‌اند. استریپ این هفته، بازی‌اش در این نقش را به دافنه کاروانا گالیتسیا اهدا کرد، روزنامه‌نگاری که هنگام گردآوری اطلاعات درباره مدارک پاناما، کشته شد.

استریپ در یک نشست خبری در حاشیه جشنواره فیلم تورنتو گفت: «این فیلم درباره شهامت افشاگران و اتکای فزاینده ما به این جور افراد، به‌خصوص روزنامه‌نگاران است».

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk/

© The Independent

بیشتر از فیلم