آمریکا: به مقابله با تهدید ایران در منطقه متعهدیم

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، قاچاق اسلحه از ایران برای حوثی‌ها را عامل تداوم جنگ یمن و تهدید امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای دانست

نیروی دریایی آمریکا از یک کشتی ماهیگیری با مبدا ایران، ۱۴۰۰ کلاشینکف و بیش از ۲۰۰هزار فشنگ کشف کرد- Elisha Smith/ U.S. Naval Forces Central Command

وزارت خارجه ایالات متحده با اشاره به توقیف اخیر محموله اسلحه‌ای که از ایران به‌طور غیرقانونی به یمن قاچاق می‌شد، حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های مسلح در منطقه را تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای دانست و اعلام کرد که دولت آمریکا متعهد به مقابله با این تهدید است.     

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که مسئولیت حفظ منافع ایالات متحده در خلیج فارس، دریای عمان، دریای سرخ، دریای عرب و بخش‌هایی از اقیانوس هند را برعهده دارد، چهارشنبه، اول دی‌ماه، اعلام کرد که دو کشتی گشت ساحلی این ناوگان، روز دوشنبه از یک کشتی ماهیگیری که بدون پرچم و با تابعیت نامشخص در آب‌های بین‌المللی شمال دریای عرب حرکت می‌کرد، محموله بزرگی سلاح و مهمات غیرمجاز کشف و توقیف کرده‌اند.  

بنابر اعلام نیروی دریایی آمریکا، این قایق ماهی‌گیری با پنج خدمه که خود را یمنی معرفی کردند و محموله‌ای شامل ۱۴۰۰ قبضه تفنگ کلاشینکف و ۲۲۶هزار و ۶۰۰ فشنگ، از مبدا ایران حرکت کرده و در مسیری بود که معمولا برای قاچاق غیرقانونی اسلحه به حوثی‌ها در یمن استفاده می‌شود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز پنجشنبه، دوم دی‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای، قاچاق اسلحه از ایران برای حوثی‌ها را نشان‌دهنده «نقض آشکار تحریم تسلیحاتی هدفمند سازمان ملل متحد» و نمونه دیگری از فعالیت‌های زیانبار ایران دانست که موجب «تداوم جنگ در یمن» می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «حمایت ایران از گروه‌های مسلح در سراسر منطقه، تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای، نیروهای [نظامی] ما، کارکنان دیپلماتیک و شهروندانمان در منطقه و همچنین متحدان ما در منطقه و دیگر نقاط است.» 

پرایس در این بیانیه اعلام کرد که دولت ایالات متحده «متعهد به مقابله با این تهدید ایران» است. 

پیش از این نیز در ماه‌های مه و فوریه سال ۲۰۲۱ ارتش ایالات متحده ده‌ها موشک هدایت‌شونده ضدتانک، هزاران تفنگ و صدها مسلسل و نارنجک‌انداز را از کشتی‌های مشابه کشف و ضبط کرده بود.

در پایان بیانیه آمده است: «این جریان غیرقانونی تسلیحات به یمن، حمله وحشیانه حوثی‌ها به مارب را امکان‌پذیر می‌کند و رنج غیرنظامیان را افزایش می‌دهد. جنگ بیشتر -چه در مارب و چه در مناطق دیگر- تنها رنج بیشتری به همراه خواهد داشت. طرف‌های یمنی باید برای پایان دادن به جنگ با یکدیگر به یک راه‌حل سیاسی برسند.»

پس از تسلط حوثی‌ها، شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران، بر شهر صنعا، پایتخت یمن، در سال ۲۰۱۴ میلادی، دولت قانونی آن کشور، با حمایت ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی، برای به‌دست گرفتن دوباره کنترل یمن، با آن‌ها می‌جنگند. این جنگ هفت‌ساله که به نوعی درگیری نیابتی بین ایران و عربستان سعودی تبدیل شده است، به بحران انسانی گسترده‌ای در یمن منتهی شده است؛ هزاران یمنی جان خود را از دست داده‌اند و بسیاری دیگر نیز بدون کمک‌های بشردوستانه، قادر به ادامه زندگی نیستند. 

حوثی‌ها در ماه‌های گذشته تلاش کرده‌اند تا شهر مارب، آخرین سنگر حامیان نیروهای دولتی در شمال کشور یمن را نیز تحت کنترل خود درآورند. درگیری در جبهه مارب در هفته‌های گذشته تشدید شده و کشته‌های فراوانی برجای گذاشته است.

آمریکا از سال ۲۰۱۶ تاکنون بارها محموله‌های تسلیحاتی را که گفته می‌شود از مبدا ایران برای حوثی‌های یمن فرستاده شده‌اند، توقیف کرده است؛ اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران همواره کمک تسلیحاتی و نظامی به حوثی‌ها را رد می‌کنند و می‌گویند که از این گروه شیعه یمنی در مقابل عربستان سعودی، حمایت معنوی می‌کنند.