«من تنها یک شعار دارم: «زنان باید از پولشان استفاده بیشتری بکنند

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که زنان در مقایسه با مردها سرمایه‌گذاران بهتری می‌شوند

pixabay

من تنها یک شعار دارم: زنان باید از پولشان استفاده بیشتری بکنند.

نمی‌گویم که کارشناس هستم. اصلا کارشناس نیستم. به‌رغم آن که ده سال در مقام یک گزارشگر مالی با سرمایه‌گذاران مهم جهان در مورد راهبردها و افکارشان مصاحبه کرده‌ام، حتی نتوانسته‌ام یک حساب پس‌انداز ویژه برای خودم باز کنم. خوب به خاطر می‌آورم که چگونه کارشناسان هرگز تصور نمی‌کردند که شاخص «فوتسی ۱۰۰» (شاخص اقتصادی/مالی که نشان می‌دهد مجموع ارزش سهام گروه برتر کمپانی‌های بریتانیایی و برخی از شرکت‌های چندملیتی در بازار مالی لندن، در چه شرایطی قرار دارد) از مرز ۷۰۰۰ تجاوز کند (مرزی که نشان می‌دهد که سود مجموع این سهام بسیار رضایت‌بخش است)، اما یادم نمی‌آید پس‌اندازم را چگونه خرج کرده‌ام. حتی در یک‌ سال و نیمی که در نیویورک کار کردم، به خاطر آن که یکی از آن کارت‌های ویژه ارز خارجی نداشتم، مجبور به پرداخت صدها پوند کارمزد بانکی شدم.

و وقتی که من قدری در امور مالی سهل‌انگار باشم، می‌شود تصور کرد که در این ویژگی، تنها نیستم؟ هرچه باشد، امور مالی را در مدرسه به ما آموزش نمی‌دهند، و فکر می‌کنم اگر در مورد صندوق  بازنشستگی یا فرستادن صورتحساب یا اقتصاد خانواده به ما درس می‌دادند، بسیار مفیدتر از آزمایش‌های هفتگی در مورد اثر مخرب جوش شیرین بر کیک شکلاتی می‌بود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دفاع از خودم، در دنیایی که بیشتر «سود» صندوق‌های بازنشستگی و پس انداز به ثروتمندان می‌رسد، آسان می‌توان (به این مسایل) بی‌تفاوت بود. بالا رفتن از نردبان خرید خانه، تقریبا غیرممکن است. چرخه فقر واقعی است، و پول تنها زمانی پول می‌سازد که در درجه اول آن را داشته باشید.

بهانه دیگر من این است که پول، به دلیلی که روشن نیست، در همان رده‌ای قرار می‌گیرد که علم «فضا» قرار دارد – فنی، دقیق و نامربوط – یا فاجعه‌ای قریب‌الوقوع، وقتی که معامله‌گران سهام در آمریکا با صدای بلند در رسانه‌های خاص آخرین سهام داغ یا اعلامیه‌های بانک مرکزی را فریاد می‌زنند. ما کارشناسان مالی را در مقام برتر قرار می‌دهیم و ستایش می‌کنیم – اما نتیجه آن برای «نیل وودفورد»، ستاره سابق مدیریت صندوق‌های مالی، مثبت نبود (توضیح: وودفورد در هفته‌ای که گذشت، در ۸ صندوق از ۱۰ صندوق سرمایه‌ای که داشت، با بیش از ۱۸۱ میلیون پوند متضرر شد). اما پول، یک باشگاه خصوصی نیست. ما مجبور نیستیم برای حفظ علاقه و توجه‌مان به سیاست، جزئیات انتخابات میان-دوره‌ای را لحظه به لحظه دنبال کنیم. به همین گونه، برای سازمان دادن به امور مالی‌مان هم لازم نیست شاخص بازارهای مالی را دنبال کنیم که ببینیم نرخ بهره دولتی بر اوراق قرضه چیست.

بنابراین سوال اصلی این است: «چطور می‌توانم بهتر به امور مالی‌ام برسم؟» یک پاسخ این است که باید با مردم در مورد مسایل مالی گفت‌وگو کرد و از آنها یاد گرفت. دیگر آن که در ابتدا باید گام‌های کوچک برداشت؛ این که واقعا چه می‌خواهید، و تمرکز روی اهداف مالی به‌جای پس‌انداز برای آینده‌ای نامعلوم (به‌رغم توصیه‌های مجله‌های زنانه، قهوه روزانه‌ام را فدا نمی‌کنم، اما به جای آن از قهوه فروشی‌ام تخفیف می‌گیرم). در سالی که گذشت، گام‌های کوچکی برداشتم، از جمله: صندوق‌های بازنشستگی‌ام را یکی کردم، روی اوراق قرضه دولتی سرمایه‌گذاری کردم، یک حساب پس‌انداز ویژه باز کردم که تا سقف بخصوصی به بهره آن مالیات تعلق نمی‌گیرد، ۳۰ درصد درآمدم را برای پرداخت مالیات و بازپرداخت وام دانشجویی کنار گذاشتم، و هزینه‌هایم را در محدوده آبونمان‌ها و خرید لباس‌های ارزان‌قیمت، کم کردم.

دلم می‌خواهد فکر کنم که هدف والاتری در همه این‌هاست. دربریتانیا، تفاوت میان دستمزد مردها با زنان فاحش است (۸.۶ درصد برای کارکنان تمام-وقت). به همین ترتیب، صندوق بازنشستگی (تقریبا ۴۰ درصد در سال مالی ۲۰۱۷ – ۲۰۱۸) و شکاف در سرمایه‌گذاری (پژوهش‌های سایت دولت نشان می‌دهد ۵۲ درصد زنان در مقایسه با ۳۷ درصد مردها، هرگز سرمایه‌گذاری نکرده‌اند)، و در حالی که باید ساختارهای پیچیده و عظیمی که موجب این شکاف‌ها شده است، از جمله مقررات و شفافیت شرکت‌ها، تغییر داده شود، در عین حال باید دست‌کم در مورد مسایل مالی خودمان اعتماد به‌نفس پیدا کنیم. 

باید اعتماد به نفس پیدا کنیم، زیرا پژوهش‌ها نشان می‌دهند که زنان در مقایسه با مردها، سرمایه‌گذاران بهتری می‌شوند. زن‌ها کمتر از مردها ریسک می‌کنند و کمتر دستخوش احساسات می‌شوند. به عنوان گزارشگری که با مردی مصاحبه کرد که با ریسک بی‌حد عامل سقوط بانک «برینگ» در دهه ۱۹۹۰ شده بود، فکر می‌کنم این نظریه حقیقت داشته باشد.

به عبارت دیگر، می‌خواهم آن درخت سحرآمیز پول را تکان بدهم. به همین دلیل، تصمیم گرفتم پادکستی درباره تاثیر پول بر زندگی‌مان – کار، بهداشت، روابط فردی، و هر چیز دیگر-  راه بیندازم. نمی‌توان از کار با پول اجتناب کرد، اما اغلب فکر می‌کنیم حرف زدن درباره آن کثیف، نامطبوع و خارج از حیطه ماست. به خاطر خودمان هم که شده، این نگاه باید عوض شود.

 رِیچِل رِوِژ گزارشگر و مجری برنامه «حساب صادق»، پادکستی در مورد تاثیر پول در زندگی است.

https://www.independent.co.uk/voices

این مقاله ترجمه صحیح و صادقانه از منبع اصلی است و نظرات ابراز شده لزوما نمایانگر نظرات ودیدگاه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

© The Independent

بیشتر از دیدگاه