وزیر خزانه‌داری آمریکا: ترامپ برنامه‌ای برای ملاقات با روحانی ندارد

مورگن اورتگاس: شواهدی داریم که نشان می‌دهد بار آدریان دریا در سوریه تخیله شده است

Nicholas Kamm / AFP

استیون منوچین، وزیر خزانه‌‌داری آمریکا در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌بی‌سی از سیاست آمریکا مبنی بر ادامه فشار حداکثری بر ایران سخن گفت و هر دو گمانه‌زنی اخیر در مورد برنامه ریزی برای ملاقات دونالد ترامپ با رئیس‌جمهور ایران و تعدیل تحریم‌ها را رد کرد.

منوچین گفت حتی با برکناری جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت نیز استراتژی اعمال فشار حداکثری بر ایران متوقف نمی‌شود و تردیدی وجود ندارد که این سیاست موثر بوده است.

منوچین در حالی این اظهارات را مطرح کرد که مورگن اورتگاس، ‌سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد،‌ واشینگتن مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد نفتکش آدریان دریا محموله دو میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه‌ نفت خود را به سوریه تحویل داده است. آمریکا اعلام کرده بود که این نفتکش به سپاه پاسداران که در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار دارد، کمک می‌کند و به همین دلیل نفتکش و خدمه‌اش را تحریم کرد.

وزیر خزانه‌داری آمریکا به سی‌ان‌بی‌سی گفت که آمریکا تلاش می‌کند دسترسی ایران به منابع مالی را محدود کند و اگر آنها به میز مذاکره بازگردند، دلیل‌اش همین است. منوچین در حالی این اظهارات را مطرح می کند که دیلی بیست روز پنج‌شنبه به نقل از منابع آگاه مدعی شد، ترامپ در حال بررسی طرح فرانسه مبنی بر در نظر گرفتن خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری برای ایران در مقابل بازگشت ایران از مسیر کاهش تعهدات هسته‌ای و مذاکره گسترده بر سر موضوعاتی مانند امنیت خلیج فارس است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منوچین در این زمینه گفت:«مذاکرات مستقیمی با طرف فرانسوی در این مورد انجام شده و آنها به خوبی می‌دانند که برای اجرای این طرح به بازگشت معافیت از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران نیاز دارند». او افزود: البته این آن چیزی نیست که هم اکنون می‌خواهیم انجام دهیم.

منوچین در مورد مذاکرات احتمالی بین تهران و واشینگتن گفت:«درصورتی که رئیس‌جمهور بتواند به توافقی که صحبت‌اش را کرده با ایران دست یابد، با آنها مذاکره می‌کنیم، در غیر این صورت به سیاست اعمال فشار حداکثری ادامه خواهیم داد».

دونالد ترامپ بارها اعلام کرده که به دنبال توافقی بزرگ‌تر و گسترده‌تر با ایران است و در صورتی که ایرانیان آماده مذاکره باشند، ‌با آنها گفت‌و‌گو خواهد کرد. ترامپ روز گذشته نیز در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفت، ‌ایرانیان خواستار ملاقات هستند.

منوچین می‌گوید ترامپ آماده دیدار است، اما برای این موضوع برنامه‌ریزی صورت نگرفته است.

هفتادو چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل، دوم تا هشتم شهریور ماه در نیویورک برگزار می‌شود. هر سال در آستانه برگزاری این نشست گمانه‌زنی‌هایی در مورد دیدار اتفاقی روسای جمهوری ایران و آمریکا مطرح می‌شود، اما تا کنون چنین ملاقاتی اتفاق نیفتاده است. هرچند حسن روحانی ماه گذشته گفته بود برای حل مشکلات با هر کسی ملاقات می‌کند، چند ساعت بعد حرف خود را پس گرفت و دفتر آیت‌الله خامنه‌ای نیز سخنان سال گذشته او در نکوهش مذاکره و ملاقات با مقامات آمریکایی را بازنشر کرد.