اختراعی جدید برای پایان دادن خودخواسته به حیات بیماران لاعلاج

کپسول خودکشی دستگاهی است که در بدن کاشته می‌شود و در صورت غیرفعال نشدن به زندگی کاربر پایان می‌دهد

اتانازی داوطلبانه به معنی کشتن فعالانه شخصی به دست پزشک به درخواست خود او است - Medicalnews

فعال استرالیایی اتانازی (پایان خودخواسته زندگی) در حال پیگیری پروژه‌ای بحث‌برانگیز برای ساخت یک دستگاه پزشکی‌ موسوم به «کپسول خودکشی» (suicide pod) است که در بدن افراد مبتلا به زوال عقل یا آلزایمر کاشته می‌شود تا در صورتی که کاربران آن را به‌طور منظم غیرفعال نکنند، آن‌ها را بکشد.

دکتر فیلیپ نیچکه، پزشک سابق و مبارز «حق مرگ» که اولین تزریق داوطلبانه مرگ‌بار را در سال ۱۹۹۶ انجام داد، این ماه با اعلام اینکه قصد دارد سال آینده با ساخت اتاقکی به نام سارکو با قابلیت چاپ سه‌بعدی در سوییس، برای خودکشی به افراد کمک کند، جنجال به پا کرد.

این دستگاه که دکتر نیچکه می‌گوید فقط از داخل می‌توان آن را فعال کرد، به گونه‌ای طراحی شده است که بدن سرنشین را بدون درد با نیتروژن پر می‌کند و قصد دارد دخالت پزشکی را به حداقل برساند و در عین حال از قانون کمک به مرگ سوییس هم پیروی کند.

با این حال، دکتر نیچکه در مصاحبه‌ای با ایندیپندنت در روز چهارشنبه گفت که اگزیت اینترنشنال، گروه غیرانتفاعی او، در حال یک طوفان فکری رادیکال‌تری است: دستگاهی کاشتنی که به افراد مبتلا به اختلال‌های مغزی پیش‌رونده اجازه می‌دهد سال‌ها زودتر، مرگ خود را مسجل کنند.

این ایده عملا برعکس سوییچ آدم مرده (dead man’s switch) است؛ نوعی وسیله ایمنی در صنایع پرخطر مانند هواپیما و حمل‌ونقل ریلی که در صورت مرگ یا بیهوش شدن کاربر، سازوکارهای خطرناک را قطع کند.

دکتر نیچکه می‌گوید: «امروزه فردی که به زوال عقل مبتلا است، می‌تواند به‌طور کاملا قانونی، جاهایی ۱۰ سال جلوتر، زمانی که ذهن سالمی دارد، کمی کاغذ پر کند و بگوید: «اگر این‌طور شدم، مرا بکش.»

«اکنون، ۱۰ سال بعد، دکتری می‌تواند بیاید، کاغذ را بخواند و با اینکه حتی نمی‌دانید مسیرتان از کدام طرف است، بر اساس قانون به شما آمپول بزند و به زندگی‌ شما پایان دهد. تصور این برای بسیاری از مردم ناراحت‌کننده است؛ مطمئنا برای خود من ناخوشایند است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«بنابراین چیزی که ما در اینجا داریم روی آن کار می‌کنیم، نوعی ایمپلنت است که باید هر روز آن را خاموش کنید. وقتی فراموش کردید که چرا باید چیزی را که بوق می‌زند خاموش کنید، آن وقت خواهید مرد.»

«این مسئولیت را مستقیم به دوش فرد می‌گذارد و به آن‌ها اجازه می‌دهد به آنچه می‌خواهند برسند و این‌گونه نشود که نخواهند به زندگی نباتی ادامه دهند و هیچ‌کس حاضر نباشد به زندگی‌ آن‌ها پایان دهد.»

دکتر نیچکه که گاهی با نام «دکتر مرگ» شناخته می‌شود، مدت‌ها است که یکی از چهره‌های بحث‌برانگیز در بحث کمک به مرگ بوده است و با «کتاب راهنمای قرص آرامش‌بخش» (Peaceful Pill Handbook) به افراد بالای ۵۰ سال درباره خودکشی مشاوره می‌دهد. او در اعتراض به محدودیت‌هایی که مقام‌های پزشکی استرالیا بر او تحمیل کردند، گواهی پزشکی خود را سوزاند.

او که اکنون در هلند زندگی می‌کند، تصدیق کرد که هر وسیله کاشتنی با «موانع قانونی قابل‌توجهی» روبه‌رو خواهد بود. او گفت: «فکر نمی‌کنم کسی وجود داشته باشد که اگر بگویید «می‌خواهم درون کسی سم بکارم، شما را تایید کند.»

«اما بزرگ‌ترین آن‌ها در حال حاضر موانع فنی‌اند. ما نمی‌دانیم چگونه این کار را انجام دهیم. چه سمی استفاده کنیم؟ چه چیزی است که بتواند به زندگی‌ شما پایان دهد و تا این حد قابل کاشت باشد؟ چگونه می‌خواهید آن را آزاد کنید؟»

او در پاسخ به این سوال که چنین دستگاهی چگونه می‌تواند در برابر فراموشی محض محافظت کند، پیشنهاد کرد که ممکن است قبل از فعال‌سازی «یک یا دو روز» بوق بزند تا مطمئن شود که بیماری کاربر واقعا به اندازه کافی پیشرفت کرده است.

چنین وسیله‌ای سوالات عمیقی را برای پزشکان و مقام‌های دولتی ایجاد می‌کند و احتمالا کسانی که می‌ترسند از آن سوء‌استفاده شود یا بر خلاف میل کسی در بدن او کاشته شود، آن را موشکافانه بررسی خواهند کرد.

با این حال، دکتر نیچکه آن را «پیشرفت مهمی» می‌داند که پزشکان را از معضل اخلاقی مواردی که فردی مبتلا به زوال عقل یا آلزایمر قبلا اسناد درخواست مرگ خود را امضا کرده است، محافظت می‌کند.

در یکی از پرونده‌های بسیار بحث‌برانگیز در هلند، دادستان یک پزشک خانه سالمندان را متهم کرد که طبق وصیت قبلی یک زن ۷۴ ساله مبتلا به زوال عقل به زندگی او پایان داده است، در حالی که آن زن دیگر نمی‌توانست آن را تایید کند. دادگاه عالی هلند در نهایت سال گذشته به نفع او رای داد.

اتانازی داوطلبانه به معنی کشتن فعالانه شخصی به دست پزشک به درخواست خود او است. در حالی که کمک به خودکشی‌ یا کمک به مرگ به شخصی اشاره دارد که با یاری یک شخص ثالث خود را می‌کشد. قانون سوییس فقط مورد دوم را مجاز می‌داند، در حالی که قانون هلند هر دو را مجاز می‌داند.

اگر دچار احساس پریشانی و انزوا هستید، یا می‌کوشید با آن مقابله کنید، سامارتین‌ها پشتیبان شما هستند. می‌توانید در بریتانیا و ایرلند شمالی به صورت رایگان و محرمانه از طریق شماره تلفن ۱۱۶۱۲۳ با شخصی صحبت کنید، به [email protected] ایمیل بزنید یا از وب سایت سامریتان‌ها (samaritans.org) دیدن کنید تا جزئیات نزدیک‌ترین شعبه به خود را بیابید. اگر در ایالات متحده مستقرید و خودتان یا شخصی که می‌شناسید در حال حاضر به کمک سلامت روان نیاز دارد، با خط کمک ملی پیشگیری از خودکشی به شماره ۸۰۰۲۷۳۸۲۵۵ تماس بگیرید. این خط کمک یک خط تلفن رایگان و محرمانه برای بحران است که ۲۴ ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته در دسترس همه است. اگر در کشور دیگری هستید، می‌توانید به www.befrienders.org مراجعه کنید تا یک خط تلفن کمک در نزدیکی خود پیدا کنید.

© The Independent