دکتر فاوچی: هیچ‌وقت نخواهیم توانست کرونا را ریشه‌کن کنیم

«در تاریخ بشر فقط یک عفونت ریشه‌کن شده، و آن آبله است»

آنتونی فاوچی، مشاور ارشد پزشکی دولت جو بایدن- REUTERS/Kevin Lamarque/File Photo

هم‌زمان با آماده شدن آمریکایی‌ها برای دومین کریسمس با کووید، دکتر آنتونی فاوچی هشدار داده است که ایالات متحده هرگز نمی‌تواند این بیماری را کاملا ریشه‌کن کند.

مشاور ارشد پزشکی جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای استدلال کرد که بدون در دسترس بودن واکسن در سراسر جهان، هیچ راهی برای ریشه‌کن کردن کرونا وجود ندارد.

دکتر فاوچی به نشریه آتلانتیک گفت که این تنها آبله است که با مداخله علمی می‌توان آن را به طور کامل سرکوب کرد. سرخک و فلج اطفال با تلاش‌های جهانی به میزان قابل توجهی کاهش یافته‌اند.

دکتر فاوچی گفت: «فکر نمی‌کنم که ریشه‌کن کردن این عفونت شدنی باشد. زیرا ما فقط یک عفونت را در تاریخ بشر ریشه‌کن کرده‌ایم و آن آبله است.»

او افزود: «فکر نمی‌کنم که بتوانید آن را از بین ببرید، زیرا باید اساسا کارزاری جهانی برای واکسیناسیون داشته باشید؛ مانند آنچه برای فلج اطفال و سرخک انجام دادیم.»

گرچه مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی «ان‌آی‌ای‌آی‌دی» (NIAID) پیش‌تر ادعاهای مشابهی را درباره کرونا مطرح کرده بود، هشدار روز سه‌شنبه او یکی از واضح‌ترین هشدارها در این درباره بود که در ماه‌ها یا سال‌های آینده با چه شرایطی زندگی خواهیم کرد.

دکتر فاوچی در پاسخ به این سوال که آیا در آینده در کنار دیگر اقدام‌های بهداشت عمومی همچنان به آزمایش [کرونا] نیاز خواهد بود یا خیر، گفت که او به طور قطع نمی‌داند، اما مانند وضعیت فعلی نخواهد بود که درباره هر تعامل اجتماعی همچنان «نگران» باشیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیر ان‌آی‌ای‌آی‌دی گفت: «کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که به سطحی از «کنترل» برسیم که بتوانیم با آن زندگی کنیم؛ جایی که جامعه را مختل نمی‌کند، اقتصاد را مختل نمی‌کند و ما را مجبور نمی‌کند همیشه در هراس آلوده شدن باشیم.»

«به نظر من کرونا یا حداقل گونه سارس-کوو-۲ باقی خواهد ماند، اما آن تاثیر عمیقی را که در حال حاضر بر جامعه ما می‌گذارد، دیگر نخواهد داشت. نمی‌دانم این وضعیت در این بهار و تابستان آینده است یا یک سال دیگر. اما مطمئنا به شکل کنونی باقی نخواهد ماند.»

در میان کشورهای توسعه‌یافته، ایالات متحده با حدود ۶۱ درصد جمعیت دارای مصونیت، یکی از پایین‌ترین میزان بزرگسالان کاملا واکسینه شده علیه کووید را دارد.

در مقام مقایسه، در بریتانیا و بسیاری کشورهای اروپایی دیگر این رقم حدود ۸۰ درصد از جمعیت است. بر اساس آمار نیویورک تایمز، بسیاری از کشورهای آفریقایی کمتر از ۱۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که سه‌شنبه شب، رئیس‌جمهوری بایدن خطاب به ملت از میلیون‌ها آمریکایی خواست تا پس از ۸۰۰ هزار مرگ بر اثر کرونا تنها در ایالات متحده، علیه کووید واکسینه شوند یا واکسن تقویتی بزنند. او گفت که واکسن زدن یک «وظیفه میهنی» است.

او در تلاشی آشکار برای متقاعد کردن آمریکایی‌های مردد درباره واکسن برای محافظت از خود و دیگران در برابر این بیماری، کار دولت ترامپ در تحقیق و تامین مالی واکسن‌های کووید را تصدیق کرد.

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان