موفقیت صددرصدی یک داروی اسرائیلی کرونا در مرحله دوم آزمایشی

این دارو علیه کل ویروس‌های خانواده کرونا، ازجمله سویه‌های مختلف سارس-کوو-۲، کارایی دارد

۱۸ بیمار با علائم متوسط یا شدید کووید-۱۹ همگی پس از دریافت این دارو، بهبود یافته و طی چند روز مرخص شده‌اند- JACK GUEZ / AFP

شرکت زیست‌فناوری اسرائیلی «آمورفیکال» اعلام کرد «آمُر-۱۸»، داروی جدید ضدکرونای ساخت آن شرکت، در مرحله دوم کارآزمایی بالینی، صددرصد کارآمد ارزیابی شده است.

به گزارش اورشلیم‌پست، این شرکت روز چهارشنبه، اول دی‌ماه، اعلام کرد در مرحله دوم کارآزمایی بالینی داروی «آمر-۱۸» (Amor-18)، همگی ۱۸ بیمار بستری‌شده در بیمارستان با علائم متوسط یا شدید بیماری کووید-۱۹ که این دارو را دریافت کرده بودند، بهبود یافته و طی چند روز مرخص شده‌اند.

هم‌زمان در این آزمایش، از ۱۹ نفر دیگری که دارونما (placebo) دریافت کرده بودند، ۶ نفر به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شدند و دو نفر دیگر، جان خود را از دست دادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کارآزمایی در بخش کرونای مرکز درمانی «زیو» در شهر صفد، واقع‌در شمال اسرائیل، انجام شد. در کنار آن، به دو بیمار دیگر نیز که وضعیت بسیار وخیم داشتند، از این دارو داده شده است که هر دو درپی بهبودی، از بیمارستان ترخیص شدند.

دکتر نشاط ابوصالح، یکی از پزشکان متخصص ناظر بر این کارآزمایی بالینی به اورشلیم‌پست گفت: «با توجه به بهبودی بیماران تحت درمان با این دارو ظرف چند روز و مرخص شدن و رفتنشان به خانه، آزمایش صددرصد موفقیت‌آمیز بود.» 

«آمُر-۱۸» که در تولید آن از کربنات کلسیم آمورف (Amorphous Calcium Carbonate/ ACC) به‌عنوان ماده اصلی استفاده می‌شود، به‌دو صورت خوراکی یا استنشاقی برای بیماران تجویز می‌شود. آن‌طور که شرکت تولیدکننده این دارو اعلام کرده است، کربنات کلسیم آمورف با تغییر پ‌هاش (pH) اسیدی در اطراف سلول‌ها، بر توانایی ویروس کرونا برای نفوذ به سلول‌ها و تکثیر اثر می‌گذارد و با جلوگیری از گسترش ویروس در بدن، از وخامت حال بیماران جلوگیری می‌کند.

یوسی بن، مدیرعامل شرکت آمورفیکال، گفت: «نتایج کارآزمایی بالینی که نوعی امید واقعی برای مبتلایان به کرونا در اسرائیل و سراسر جهان محسوب می‌شود، ما را هیجان‌زده کرده و این روزها با شروع موج پنجم و نوع اومیکرون کرونا، مایه دلگرمی است.»

او افزود داروی «آمر-۱۸» که ما تولید کرده‌ایم، «ضد التهاب، ایمن و موثر و استفاده از آن آسان است» و همچنین علیه کل خانواده ویروس‌های کرونا، ازجمله سویه‌های مختلف سارس-کوو-۲، کارایی دارد. 

مرحله گسترده‌تر کارآزمایی بالینی این دارو درحال حاضر در مرکز پزشکی زیو و سه بیمارستان دیگر اسرائیل در حال اجراست. 

قرار است در آینده نزدیک «آمر-۱۸» در کشورهای دیگر نیز آزمایش شود. هفت بیمارستان در برزیل برای مشارکت در این کارآزمایی بالینی اعلام آمادگی کرده‌اند و احتمالا مراکز درمانی دیگری در اروپا و ایالات متحده نیز به‌زودی به آن ملحق خواهند شد.